Κυριακή 26 Αυγούστου 2012

25 Ερωτήματα για την Εσωτερική Υποτίμηση


25 Ερωτήματα για την Εσωτερική Υποτίμηση

Περικλής Γκόγκας,
Επίκουρος Καθηγητής
Οικονομικής Ανάλυσης και Διεθνών Οικονομικών
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης


  Πολλαπλά κύματα μειώσεων μισθών, παροχών και συντάξεων στην Ελλάδα με το επιχείρημα των σχεδιαστών του προγράμματος "βοήθειας" -στην πραγματικότητα δανεισμού και όχι βοήθειας- ότι η Ελλάδα καθώς ανήκει σε μια νομισματική ένωση χρειάζεται μια εσωτερική υποτίμηση ώστε να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητά της και το ισοζύγιο πληρωμών της μέσω του μειωμένου κόστους παραγωγής. 

Ας δεχτούμε ότι το παραπάνω έχει κάποια λογική. Όμως ποιος "υπεύθυνος" των κυβερνήσεων που περάσανε έως και την σημερινή μετά τα μνημόνια μπορεί να μας δώσει απαντήσεις στα παρακάτω;
  1. Γιατί έχουμε τόσο τεράστια εμμονή στην μείωση των μισθών - και μόνο;
  2. Πόσο θα βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητά μας εφόσον ακόμα και δωρεάν να δουλεύουμε όλοι το εργασιακό κόστος αντιπροσωπεύει στην χειρότερη περίπτωση το 8-10% της τελικής τιμής του προϊόντος;
  3. Δεν είναι παράδοξο που οι ίδιοι οι εργοδότες δεν το έθεσαν ποτέ ως προτεραιότητά τους;
  4. Γιατί η Γερμανία, Γαλλία, Σουηδία, Αμερική, Καναδάς έχουν τόσο σημαντική βιομηχανική παραγωγή ενώ έχουν ακριβά ημερομίσθια;
  5. Γιατί η Βουλγαρία με μισθούς το 1/5 των πριν την κρίση ελληνικών και αντίστοιχα η Αλβανία, Σκόπια και άλλοι γείτονες δεν έχουν γεμίσει με ξένες επενδύσεις και βιομηχανική παραγωγή εφόσον το εργατικό κόστος είναι τόσο σημαντικό;
  6. Γιατί στα πλαίσια της "εσωτερικής υποτίμησης" δεν μειώνονται και τα τιμολόγια των ΔΕΚΟ που δεν αντιπροσωπεύουν μικρότερο ποσοστό στα κόστη των επιχειρήσεων από αυτό των μισθών και επί πλέον επιβαρύνουν τα μειωμένα εισοδήματα των καταναλωτών;
  7. Γιατί δεν μειώνεται ο ειδικός φόρος στα καύσιμα που όλοι γνωρίζουν ότι αυτά επιβαρύνουν πολύ σημαντικά
    • την τελική τιμή των προϊόντων μας,
    • την ανταγωνιστικότητα της χώρας,
    • τον πληθωρισμό 
    • και τελικά την εσωτερική ζήτηση;
  8. Γιατί ενώ με την αύξηση του ειδικού φόρου στα καύσιμα το δημόσιο χάνει από την μείωση της κατανάλωσης περί τα €500 εκατομμύρια τον χρόνο κανείς δεν επαναφέρει τον φόρο στα προηγούμενα επίπεδα ώστε να αυξηθούν τα έσοδα του δημοσίου και να μειωθεί το κόστος παραγωγής και διάθεσης ώστε να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας;
  9. Πώς θα έχουμε ανάπτυξη όταν η ζήτηση εξαιτίας των παραπάνω μειώνεται συνεχώς;
  10. Γιατί δεν μειώνονται οι χρεώσεις στα διόδια στα πλαίσια της αύξησης της ανταγωνιστικότητας της χώρας;
  11. Ποιος δεν καταλαβαίνει ότι η μείωση του εσωτερικού τουρισμού κατά 40% φέτος είναι αποτέλεσμα του παραπάνω κόστους;
  12. Ποιος δεν καταλαβαίνει ότι πλέον είναι πολύ φθηνότερο να κάνει κανείς διακοπές στο εξωτερικό από ότι στο εσωτερικό εξ αιτίας των παραπάνω;
  13. Ποιος δεν καταλαβαίνει ότι σε μια πλήρως ανοιχτή αγορά η επιβάρυνση του εσωτερικού κόστους οδηγεί στην υποκατάσταση των εγχώριων προϊόντων με εισαγωγές;
  14. Ποιος δεν γνωρίζει ότι αυτό που ζητούν οι επενδυτές για να εγκατασταθούν σε μια χώρα είναι ένα σταθερό φορολογικό σύστημα;
  15. Γιατί μετά από 3 χρόνια κρίσης δεν έχει τεθεί σε ισχύ ένα νέο, απλό και εγγυημένα μόνιμο φορολογικό σύστημα; 
  16. Γιατί αλλάζει κάθε χρόνο ο τρόπος φορολόγησης;
  17. Γιατί ως μακροοικονομολόγος δεν μπορώ να βρω σε κανένα βιβλίο και καμία θεωρία οικονομικής ανάπτυξης και αντιμετώπισης κρίσεων ως ενδεδειγμένη πολιτική την δραματική αύξηση των φόρων και την ελαχιστοποίηση των κρατικών δαπανών;
  18. Γιατί οι παρεμβατικοί οικονομολόγοι Κεϋνσιανοί κλπ προτείνουν την αύξηση των κρατικών δαπανών σε μια περίοδο βαθειάς ύφεσης;
  19. Γιατί οι αντίπαλοι στην οικονομική θεωρία μη-παρεμβατικοί οικονομολόγοι νεο-κλασικοί, μονεταριστές, κλπ προτείνουν την μείωση των φόρων σε μια περίοδο βαθειάς κρίσης;
  20. Γιατί ο Stiglitz -νομπελίστας οικονομολόγος- λέει ότι "τα χειρότερο που μπορείς να κάνεις σε μια ύφεση είναι να απολύσεις δημοσίους υπαλλήλους;
  21. Ποιος αποφασίζει και για ποιο λόγο εφαρμόζει ακριβώς την αντίθετη από την ενδεδειγμένη οικονομική πολιτική σε περιόδους ύφεσης και κρίσης;
  22. Ποιος δεν βλέπει την συνεχιζόμενη ύφεση από τα παραπάνω μέτρα σε ύψος ρεκόρ του 7% ετησίως;
  23. Γιατί δεν αλλάζει η αποδεδειγμένα –πέρα από τις υποδείξεις της οικονομικής θεωρίας- αποτυχημένη πολιτική συνταγή εξαθλίωσης της χώρας και των πολιτών της;
  24. Τι κάνουν επιτέλους τόσοι υπουργοί επί 3 χρόνια στην κρίση και τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα κάθε χρόνο;
  25. Με βάση όλα τα παραπάνω που έχουν τόση σχέση με την λογική όση και η ακολουθούμενη πολιτική με την διάσωση της Ελλάδας, ποιος τελικά επωφελείται από την συντήρηση της κρίσης και της ύφεσης στην χώρα μας;

Δευτέρα 20 Αυγούστου 2012

20 Ερωτήματα με αφορμή την Λίστα της Σαγκάης για τα Πανεπιστήμια


(Το κείμενο αφορά όλους εκείνους τους άσχετους δημοσιογράφους και όχι την μειοψηφία των πολύ καλών επαγγελαμτιών)

Μου αρέσει που κάθε άσχετος δημοσιογράφος κρίνει και επικρίνει τα πάντα. Κορυφαίο παράδειγμα η λίστα της Σαγκάης με την κατάταξη των πανεπιστημίων (όσων αξιολογούνται όχι όλων).

Διαβάζουμε τίτλους από τους πιο ήπιους:

"Λίστα της Σαγκάης 2012: Κάτω από τη βάση τα ελληνικά πανεπιστήμια"
"Σε «χαμηλές» θέσεις τα ελληνικά "


Το Καποδιστριακό και το ΑΠΘ είναι στα 400 καλύτερα στον κόσμο και αυτό θεωρείται αποτυχία από τους ειδήμονες δημοσιογράφους μας. Τονίζεται μάλιστα η αποτυχία του πρώτου να μείνει στα 300 καλύτερα που ήταν πέρυσι.

Ερωτήματα για τους κρίνοντες δημοσιογράφους:
1. Καταλαβαίνει κανείς πόσο θαύμα είναι να βρίσκονται εκεί με τις ελληνικές συνθήκες?

2. Πόσο μεγάλο επίτευγμα είναι να βρίσκονται ακόμα εκεί παρά τις δραματικές μειώσεις στην χρηματοδότηση?

3. Ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν έχουν δίδακτρα άρα έχουν απειροελάχιστα έσοδα σε σύγκριση με τα ιδρύματα της λίστας?

4. Ότι τα εν λόγω ιδρύματα ξεπερνούν στην λίστα πάνω από 3000 αμερικανικά πανεπιστήμια και πάρα πολλά άλλων βιομηχανικών χωρών?

5. Ότι χώρες με πολύ μεγαλύτερη ανάπτυξη, πιο πλούσιες και βιομηχανικές ή με μεγαλύτερο πληθυσμό δεν έχουν πολύ μεγάλες επιτυχίες?

6. Ότι τα μεγέθη πρέπει να είναι συγκρίσιμα για να κρίνεις? δεν θα βγάλω συμπεράσματα για το άλμα δύο ανθρώπων μετρώντας μόνο το πόσο ψηλά φτάνουν! θα μετρήσω και το ύψος τους!

7. Η επιφανειακή μελέτη της λίστας δεν είναι αντιδεοντολογική για τους φοβερούς Έλληνες δημοσιογράφους? αν ξέρανε να κάνουν την δουλειά τους δεν θα έπρεπε να δούνε και τα αναλυτικά στοιχεία από την περίφημη Λίστα της Σαγκάης πάλι που λένε πχ για το ΑΠΘ ότι:

Ratio of Academic Staff to Students
Ranked No. 678 among 697 institutions.
Resources
Annual Income
Ranked No. 665 among 683 institutions.
Annual Income per Student
Ranked No. 668 among 669 institutions.

8. Αυτά να νούμερα δεν λένε κάτι για τους παντογνώστες δημοσιογραφίσκους μας? Το ότι είναι στα 400 καλύτερα με τα χειρότερα παγκόσμια έσοδα?

9. Μήπως η πιο σωστή λίστα για την αποτελεσματικότητα θα ήτανε η διαίρεση της θέσης με τα έσοδα του κάθε ιδρύματος?

10. Γνωρίζουν όταν μιλούν για συγκρίσεις με το Harvard ότι έχει endowment γύρω στα $40 δισεκατομμύρια?

11. Γνωρίζουν ότι στις σχετικές λίστες των citations και publications με δεδομένα όλα τα παραπάνω προβλήματα η θέση των Ελλήνων ερευνητών σε ελληνικά ιδρύματα είναι μέσα στις 20 πρώτες στον κόσμο? αλλά αυτές οι λίστες δεν ενδιαφέρουν κανέναν... ο μίζερος Έλληνας ενδιαφέρεται μόνο να κατακρίνει...

12. Ότι για να γίνουν αυτά τα publications ο Έλληνας ερευνητής πρέπει να πληρώσει από τον "παχυλό" μισθό του Επίκουρου που είναι 1200 ευρώ το μήνα (μετά από minimum 10 χρόνια σπουδών που απαιτούνται για αυτή την δουλειά) τόσο τα συνέδρια που πρέπει να πάει για την διάχυση, όσο και φυσικά όλα τα submission fees αλλά και να αγοράσει τα δεδομένα που θα του χρειαστούν? δεν μιλώ φυσικά για επιστήμες που χρειάζονται εργαστήρια, όργανα, υλικά, κλπ όπου η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη φυσικά.

13. Γιατί συνεχίζεται το παραμύθι των πάρα πολλών πανεπιστημίων στην Ελλάδα? σε σύγκριση με τι είναι "πάρα πολλά"? με το μηδέν? με το 1000? Καταρχήν τα ΑΕΙ είναι 21 και όχι 40 όπως λένε. Τα υπόλοιπα ίσως είναι τα ΤΕΙ. Ακόμα και 40 να πούμε ότι είναι σε μια χώρα 11 εκατομμυρίων είναι πολλάΣτην Αμερική υπάρχουν 3000 πανεπιστήμια 4ετούς φοίτησης, πολλαπλάσια αναλογικά από τα ελληνικά. Ο Καναδάς όπου έκανα τις μεταπτυχιακές/διδακτορικές σπουδές μου έχει 83 πανεπιστήμια με τριπλάσιο πληθυσμό από εμάς άρα είναι πολύ χειρότερα (???) και μάλιστα public-funded. Σίγουρα υπάρχουν τμήματα που δεν έχουν ζήτηση πια και για αυτά πρέπει να γίνει κάτι.

14. Μετράει στα στατιστικά κανείς ότι στο ΔΠΘ διδάσκω 8 μαθήματα ενώ διαθνώς οι συνάδελφοί μου στην top-λίστα μόνο 2-3?

15. Το ότι περνώντας πέρυσι από το Ross School of Business του University of Michigan ως Visiting Scholar ότι χρειαζόμουν από δεδομένα το ζητούσα από τον Mike "the data guy"? δωρεάν, γρήγορα και χωρίς κόπο για μένα?

16. Το ότι οι συνδρομές μου σε scientific journals είναι περιορισμένες, διακόπτονται συνεχώς λόγω μη-πληρωμής των συνδρομών από το ελληνικό πανεπιστήμιο?

17. Πότε θα αρχίσουμε να στηρίζουμε έστω το μηδαμινό βήμα προόδου που γίνεται εδώ έτσι ώστε να φαίνεται καιστο εξωτερικό? αντί αυτού δυσφημούμε την χώρα μας πάντα και παντού στο εξωτερικό. Τι γνώμη σχηματίζει ο ξένος βλέποντας αυτά τα δημοσιεύματα για την χώρα μας? Οι επενδυτές από το εξωτερικό ζητούν χρήματα και φορείς για R&D στις 3 πρώτες προϋποθέσεις τους για Foreign Direct Investments σε μια χώρα. Τα άλλα είναι σταθερό φορολογικό και πολιτικό σύστημα. Δεν ζητούν χαμηλούς μισθούς γιατί τότε Γερμανία και Σουηδία δεν θα παρήγαγαν τίποτα απολύτως.

18. Σε ποια χώρα οι μισθοί των πανεπιστημιακών συνδέονται με τον μισθό του Γενικού Γραμματέα??? ενός μη-εκλεγμένου διοικητικού υπαλλήλου που δεν χρειάζεται καν να έχει πτυχίο για να πάρει την θέση αυτή? από πού κι ως πού ο ΓΓ είναι το benchmark για τους πανεπιστημιακούς??? τι λογική είναι αυτή στην Ελλάδα?

και τέλος δύο ερωτήματα:

19. Εφόσον είναι τόσο χάλια τα ελληνικά πανεπιστήμια κατά τους άριστους δημοσιογράφους μας, τότε γιατί δεν πιέζουν για αύξηση στην χρηματοδότησή τους ώστε να γίνουν καλύτερα? γιατί δεν κατηγορούν τις διαρκείς μειώσεις μισθών στους πανεπιστημιακούς? στο κάτω-κάτω είμαστε προϊόντα αυτών των καλών πανεπιστημίων του εξωτερικού σχεδόν όλοι! είτε ΗΠΑ είτε Καναδά είτε Ευρώπη. Από εκεί προερχόμαστε και μάλιστα μας καλούν κατά καιρούς να διδάξουμε ή να κάνουμε έρευνα επί τόπου εκεί γιατί εξ αποστάσεως συνεργαζόμαστε ούτως ή άλλως. Αυτά τα άριστα πανεπιστήμια μας εκπαίδευσαν άρα κάτι άλλο φταίει ΑΝ είναι κακά τα ελληνικά πανεπιστήμια.

20. Τι πιθανότητα έχει το email αυτό αν το στείλω σε όλα τα μέσα που διασύρουν από αμάθεια τα ελληνικά ΑΕΙ να δημοσιευτεί και να έχει την ίδια δημοσιότητα με τις μπούρδες περί "μετεξεταστέα τα ελληνικά πανεπιστήμια"?

Ερωτήσεις Bonus:

Bonus 1: Πώς γίνεται και από τα "χάλια" αυτά ελληνικά πανεπιστήμια τόσοι και τόσοι φοιτητές μας γίνονται δεκτοί για μεταπτυχιακά μέσω των συστατικών μας επιστολών στα πανεπιστήμια στο top-100?

Bonus 2: Πώς γίνεται και οι απόφοιτοί μας με μεταπτυχιακά και διδακτορικά να βρίσκουν δουλειά σε πανεπιστήμια που είναι σε πολύ καλές θέσεις στην λίστα ή σε πολύ σημαντικές θέσεις σε ξένες πολυεθνικές επιχειρήσεις στο εξωτερικό και σε διεθνείς οργανισμούς?

APPENDIX: Κατάταξη χωρών με βάση την έρευνα χωρίς να λαμβάνεται υπ' όψη ο πληθυσμός της κάθε χώρας...