Δευτέρα 20 Αυγούστου 2012

20 Ερωτήματα με αφορμή την Λίστα της Σαγκάης για τα Πανεπιστήμια


(Το κείμενο αφορά όλους εκείνους τους άσχετους δημοσιογράφους και όχι την μειοψηφία των πολύ καλών επαγγελαμτιών)

Μου αρέσει που κάθε άσχετος δημοσιογράφος κρίνει και επικρίνει τα πάντα. Κορυφαίο παράδειγμα η λίστα της Σαγκάης με την κατάταξη των πανεπιστημίων (όσων αξιολογούνται όχι όλων).

Διαβάζουμε τίτλους από τους πιο ήπιους:

"Λίστα της Σαγκάης 2012: Κάτω από τη βάση τα ελληνικά πανεπιστήμια"
"Σε «χαμηλές» θέσεις τα ελληνικά "


Το Καποδιστριακό και το ΑΠΘ είναι στα 400 καλύτερα στον κόσμο και αυτό θεωρείται αποτυχία από τους ειδήμονες δημοσιογράφους μας. Τονίζεται μάλιστα η αποτυχία του πρώτου να μείνει στα 300 καλύτερα που ήταν πέρυσι.

Ερωτήματα για τους κρίνοντες δημοσιογράφους:
1. Καταλαβαίνει κανείς πόσο θαύμα είναι να βρίσκονται εκεί με τις ελληνικές συνθήκες?

2. Πόσο μεγάλο επίτευγμα είναι να βρίσκονται ακόμα εκεί παρά τις δραματικές μειώσεις στην χρηματοδότηση?

3. Ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν έχουν δίδακτρα άρα έχουν απειροελάχιστα έσοδα σε σύγκριση με τα ιδρύματα της λίστας?

4. Ότι τα εν λόγω ιδρύματα ξεπερνούν στην λίστα πάνω από 3000 αμερικανικά πανεπιστήμια και πάρα πολλά άλλων βιομηχανικών χωρών?

5. Ότι χώρες με πολύ μεγαλύτερη ανάπτυξη, πιο πλούσιες και βιομηχανικές ή με μεγαλύτερο πληθυσμό δεν έχουν πολύ μεγάλες επιτυχίες?

6. Ότι τα μεγέθη πρέπει να είναι συγκρίσιμα για να κρίνεις? δεν θα βγάλω συμπεράσματα για το άλμα δύο ανθρώπων μετρώντας μόνο το πόσο ψηλά φτάνουν! θα μετρήσω και το ύψος τους!

7. Η επιφανειακή μελέτη της λίστας δεν είναι αντιδεοντολογική για τους φοβερούς Έλληνες δημοσιογράφους? αν ξέρανε να κάνουν την δουλειά τους δεν θα έπρεπε να δούνε και τα αναλυτικά στοιχεία από την περίφημη Λίστα της Σαγκάης πάλι που λένε πχ για το ΑΠΘ ότι:

Ratio of Academic Staff to Students
Ranked No. 678 among 697 institutions.
Resources
Annual Income
Ranked No. 665 among 683 institutions.
Annual Income per Student
Ranked No. 668 among 669 institutions.

8. Αυτά να νούμερα δεν λένε κάτι για τους παντογνώστες δημοσιογραφίσκους μας? Το ότι είναι στα 400 καλύτερα με τα χειρότερα παγκόσμια έσοδα?

9. Μήπως η πιο σωστή λίστα για την αποτελεσματικότητα θα ήτανε η διαίρεση της θέσης με τα έσοδα του κάθε ιδρύματος?

10. Γνωρίζουν όταν μιλούν για συγκρίσεις με το Harvard ότι έχει endowment γύρω στα $40 δισεκατομμύρια?

11. Γνωρίζουν ότι στις σχετικές λίστες των citations και publications με δεδομένα όλα τα παραπάνω προβλήματα η θέση των Ελλήνων ερευνητών σε ελληνικά ιδρύματα είναι μέσα στις 20 πρώτες στον κόσμο? αλλά αυτές οι λίστες δεν ενδιαφέρουν κανέναν... ο μίζερος Έλληνας ενδιαφέρεται μόνο να κατακρίνει...

12. Ότι για να γίνουν αυτά τα publications ο Έλληνας ερευνητής πρέπει να πληρώσει από τον "παχυλό" μισθό του Επίκουρου που είναι 1200 ευρώ το μήνα (μετά από minimum 10 χρόνια σπουδών που απαιτούνται για αυτή την δουλειά) τόσο τα συνέδρια που πρέπει να πάει για την διάχυση, όσο και φυσικά όλα τα submission fees αλλά και να αγοράσει τα δεδομένα που θα του χρειαστούν? δεν μιλώ φυσικά για επιστήμες που χρειάζονται εργαστήρια, όργανα, υλικά, κλπ όπου η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη φυσικά.

13. Γιατί συνεχίζεται το παραμύθι των πάρα πολλών πανεπιστημίων στην Ελλάδα? σε σύγκριση με τι είναι "πάρα πολλά"? με το μηδέν? με το 1000? Καταρχήν τα ΑΕΙ είναι 21 και όχι 40 όπως λένε. Τα υπόλοιπα ίσως είναι τα ΤΕΙ. Ακόμα και 40 να πούμε ότι είναι σε μια χώρα 11 εκατομμυρίων είναι πολλάΣτην Αμερική υπάρχουν 3000 πανεπιστήμια 4ετούς φοίτησης, πολλαπλάσια αναλογικά από τα ελληνικά. Ο Καναδάς όπου έκανα τις μεταπτυχιακές/διδακτορικές σπουδές μου έχει 83 πανεπιστήμια με τριπλάσιο πληθυσμό από εμάς άρα είναι πολύ χειρότερα (???) και μάλιστα public-funded. Σίγουρα υπάρχουν τμήματα που δεν έχουν ζήτηση πια και για αυτά πρέπει να γίνει κάτι.

14. Μετράει στα στατιστικά κανείς ότι στο ΔΠΘ διδάσκω 8 μαθήματα ενώ διαθνώς οι συνάδελφοί μου στην top-λίστα μόνο 2-3?

15. Το ότι περνώντας πέρυσι από το Ross School of Business του University of Michigan ως Visiting Scholar ότι χρειαζόμουν από δεδομένα το ζητούσα από τον Mike "the data guy"? δωρεάν, γρήγορα και χωρίς κόπο για μένα?

16. Το ότι οι συνδρομές μου σε scientific journals είναι περιορισμένες, διακόπτονται συνεχώς λόγω μη-πληρωμής των συνδρομών από το ελληνικό πανεπιστήμιο?

17. Πότε θα αρχίσουμε να στηρίζουμε έστω το μηδαμινό βήμα προόδου που γίνεται εδώ έτσι ώστε να φαίνεται καιστο εξωτερικό? αντί αυτού δυσφημούμε την χώρα μας πάντα και παντού στο εξωτερικό. Τι γνώμη σχηματίζει ο ξένος βλέποντας αυτά τα δημοσιεύματα για την χώρα μας? Οι επενδυτές από το εξωτερικό ζητούν χρήματα και φορείς για R&D στις 3 πρώτες προϋποθέσεις τους για Foreign Direct Investments σε μια χώρα. Τα άλλα είναι σταθερό φορολογικό και πολιτικό σύστημα. Δεν ζητούν χαμηλούς μισθούς γιατί τότε Γερμανία και Σουηδία δεν θα παρήγαγαν τίποτα απολύτως.

18. Σε ποια χώρα οι μισθοί των πανεπιστημιακών συνδέονται με τον μισθό του Γενικού Γραμματέα??? ενός μη-εκλεγμένου διοικητικού υπαλλήλου που δεν χρειάζεται καν να έχει πτυχίο για να πάρει την θέση αυτή? από πού κι ως πού ο ΓΓ είναι το benchmark για τους πανεπιστημιακούς??? τι λογική είναι αυτή στην Ελλάδα?

και τέλος δύο ερωτήματα:

19. Εφόσον είναι τόσο χάλια τα ελληνικά πανεπιστήμια κατά τους άριστους δημοσιογράφους μας, τότε γιατί δεν πιέζουν για αύξηση στην χρηματοδότησή τους ώστε να γίνουν καλύτερα? γιατί δεν κατηγορούν τις διαρκείς μειώσεις μισθών στους πανεπιστημιακούς? στο κάτω-κάτω είμαστε προϊόντα αυτών των καλών πανεπιστημίων του εξωτερικού σχεδόν όλοι! είτε ΗΠΑ είτε Καναδά είτε Ευρώπη. Από εκεί προερχόμαστε και μάλιστα μας καλούν κατά καιρούς να διδάξουμε ή να κάνουμε έρευνα επί τόπου εκεί γιατί εξ αποστάσεως συνεργαζόμαστε ούτως ή άλλως. Αυτά τα άριστα πανεπιστήμια μας εκπαίδευσαν άρα κάτι άλλο φταίει ΑΝ είναι κακά τα ελληνικά πανεπιστήμια.

20. Τι πιθανότητα έχει το email αυτό αν το στείλω σε όλα τα μέσα που διασύρουν από αμάθεια τα ελληνικά ΑΕΙ να δημοσιευτεί και να έχει την ίδια δημοσιότητα με τις μπούρδες περί "μετεξεταστέα τα ελληνικά πανεπιστήμια"?

Ερωτήσεις Bonus:

Bonus 1: Πώς γίνεται και από τα "χάλια" αυτά ελληνικά πανεπιστήμια τόσοι και τόσοι φοιτητές μας γίνονται δεκτοί για μεταπτυχιακά μέσω των συστατικών μας επιστολών στα πανεπιστήμια στο top-100?

Bonus 2: Πώς γίνεται και οι απόφοιτοί μας με μεταπτυχιακά και διδακτορικά να βρίσκουν δουλειά σε πανεπιστήμια που είναι σε πολύ καλές θέσεις στην λίστα ή σε πολύ σημαντικές θέσεις σε ξένες πολυεθνικές επιχειρήσεις στο εξωτερικό και σε διεθνείς οργανισμούς?

APPENDIX: Κατάταξη χωρών με βάση την έρευνα χωρίς να λαμβάνεται υπ' όψη ο πληθυσμός της κάθε χώρας...


1 σχόλιο:

  1. Δεν νομίζω οτι οι δημοσιογράφοι κατηγορούν τα πανεπιστήμια και τους πανεπιστημιακούς για την πτώση στην κατάταξη όσο την κυβέρνηση και το υπ.παιδειας για την μείωση στην χρηματοδότηση της παιδείας. Τομέας που θα έπρεπε να αποτελεί προτεραιότητα και να μην δέχεται καμία περικοπή.
    Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή