Πέμπτη 15 Απριλίου 2010

ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΑ, SPREADS KAI SWAPS ΓΙΑ ΜΗ ΕΙΔΙΚΟΥΣ

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ 18 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2010 ΚΑΙ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΞΠΡΕΣ

ΤΡΙΤΗ 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2010

ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΑ, SPREADS KAI SWAPS ΓΙΑ ΜΗ ΕΙΔΙΚΟΥΣ

Γιατί στα χρηματοοικονομικά υπάρχει και καπνός χωρίς φωτιά;


Η δημοσιονομική κρίση


Βρισκόμαστε εδώ και μερικούς μήνες εν μέσω, της ποιο σοβαρής, δημοσιονομικής κρίσης που πέρασε η Ελλάδα μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τι ακριβώς σημαίνει όμως η διαπίστωση ότι βρισκόμαστε σε κρίση; Από πού προήλθε και γιατί εμφανίστηκε ξαφνικά μετά τις τελευταίες βουλευτικές εκλογές; Τι άλλαξε; Το πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας ξεκινά από την ύπαρξη συνεχόμενων ελλειμμάτων στον κρατικό προϋπολογισμό όλα αυτά τα χρόνια: τα έξοδα του δημοσίου για μισθούς, συντάξεις, παιδεία, υγεία, άμυνα, ξεπερνούσαν τα αντίστοιχα έσοδα από φόρους και επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όπως και στα προσωπικά μας οικονομικά, αν συμβαίνει το ίδιο σε έναν μήνα τότε την διαφορά την καλύπτουμε με δανεισμό είτε μέσω συγγενών και φίλων είτε μέσω τραπεζών με καταναλωτικά δάνεια ή πιστωτικές κάρτες. Αν αυτό όμως συνεχιστεί για πολλούς μήνες τότε το ύψος του χρέους μας θα αυξάνεται συνεχώς. Έτσι διογκώθηκε και το ελληνικό δημόσιο χρέος ξεπερνώντας πλέον τα €271 δις όταν το ΑΕΠ μας, δηλαδή το σύνολο των αγαθών και υπηρεσιών που παράγονται σε ένα έτος στη χώρα μας, είναι περίπου €240 δις και οι ανάγκες για νέο δανεισμό περίπου €30 δις για το τρέχον έτος. Αυτό σημαίνει ότι το συνολικό χρέος αντιπροσωπεύει το 113% του ΑΕΠ και οι δανειακές ανάγκες το 12.5% όταν τα δύο αυτά μεγέθη σύμφωνα με τις τους όρους του «Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης» της Ευρωπαϊκής Ένωσης έπρεπε να είναι κάτω από το 60% και 3% αντίστοιχα. Βέβαια, οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. δεν πληρούν έναν ή και τους δύο αυτούς όρους.


Ομόλογα και κίνδυνος


Οι κυβερνήσεις, σε αντίθεση με τα προσωπικά μας οικονομικά, δανείζονται σε αυτές τις περιπτώσεις μέσω έκδοσης ομολόγων. Υπάρχουν διάφορες μορφές ομολόγων αλλά οι λειτουργία τους σε ότι μας αφορά εδώ είναι η ίδια: τα ομόλογα αποτελούν μια «ομολογία» χρέους του εκδότη προς τον αγοραστή. Έτσι τα ομόλογα στην φυσική τους μορφή (χαρτί) αναγράφουν τον εκδότη του χρέους, πχ «Ελληνικό Δημόσιο», το ποσό του δανεισμού ή αλλιώς «ονομαστική αξία», και την ημερομηνία λήξης του, έστω μετά από ένα χρόνο. Ο αγοραστής του ομολόγου θα το επιστρέψει στον εκδότη κατά την ημερομηνία της λήξης για να πάρει πίσω την ονομαστική αξία που αναγράφεται σε αυτό. Για παράδειγμα, αν το ελληνικό δημόσιο θέλει να δανειστεί €1,000,000 για ένα χρόνο τότε θα εκδώσει 1000 ομόλογα ονομαστικής αξίας €1000 το καθένα. Φυσικά, αν ο αγοραστής πάρει σε ένα έτος από σήμερα €1000 από το δημόσιο θα πρέπει να αγοράσει σήμερα το ομόλογο σε μια τιμή μικρότερη των €1000 έτσι ώστε η διαφορά να αποτελεί τους τόκους που θα αποκομίσει. Αγοράζοντας το ομόλογο σήμερα με €950 και εισπράττοντας σε ένα χρόνο €1000 έχει απόδοση €50 στα €950 που επένδυσε, άρα το επιτόκιο είναι ίσο με €50/€950 = 0.0526% ή 5.26%. Βασική αρχή σε όλες τις χρηματαγορές και ειδικότερα στην δανειακή είναι ότι το επιτόκιο δανεισμού είναι ευθέως ανάλογο του κινδύνου μη αποπληρωμής του δανείου. Στα προσωπικά μας οικονομικά, όσο το ύψος του χρέους μας αυξάνεται σε σχέση με το εισόδημά μας, τόσο θα αυξάνεται και η πιθανότητα να έχουμε δυσκολία ή αδυναμία στην αποπληρωμή του. Έτσι ο κίνδυνος για την τράπεζα αυξάνεται και αυτό μετασχηματίζεται στην αύξηση του επιτοκίου μας. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τα ομόλογα. Όσο ο κίνδυνος μη αποπληρωμής για την Ελλάδα, δηλαδή ο κίνδυνος πτώχευσης, αυξάνει είτε πραγματικά, είτε επειδή –και αυτό είναι πολύ σημαντικό- έτσι πιστεύουν οι επενδυτές, τόσο τα ομόλογα των €1000 θα πωλούνται στους επενδυτές σε όλο και χαμηλότερες τιμές έτσι ώστε να αποφέρουν μεγαλύτερο τόκο ο οποίος αντικατοπτρίζει τον αυξημένο κίνδυνο, πχ €940 στο παραπάνω παράδειγμα που μεταφράζεται σε επιτόκιο 6.38%.


Το επιτόκιο δανεισμού και το «spread»


Σήμερα, το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα δεν είναι ότι δεν μπορεί να βρει τα κεφάλαια που χρειάζεται για να δανειστεί: κατά την έκδοση ομολόγων τον Φεβρουάριο όπου χρειάστηκε χρηματοδότηση αξίας €6 δις, η συνολική προσφορά ήταν περί τα €25 δις. Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι η εξεύρεση των κεφαλαίων αλλά το κόστος δανεισμού, δηλαδή τα επιτόκια που πρέπει να πληρώσει το ελληνικό δημόσιο προκειμένου να δανειστεί. Αυτά τα επιτόκια είναι πολύ μεγαλύτερα αυτών που πληρώνει, για παράδειγμα, η Γερμανική κυβέρνηση η οποία δανείζεται (ναι, και οι γερμανοί όπως και όλες σχεδόν οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν ελλειμματικό προϋπολογισμό) με 3.5% επιτόκιο. Η διαφορά ανάμεσα στο επιτόκιο δανεισμού της Ελλάδας και της Γερμανίας αποτελεί το πολύ γνωστό πλέον «spread» (στα ελληνικά περιθώριο). Σήμερα το spread είναι μεγαλύτερο του 3% και έφτασε και το 3,5% ενώ ένα χρόνο πριν ήταν στο επίπεδο του 1%. Η διαφορά είναι τεράστια για τα οικονομικά της χώρας μας. Αν το συνολικό χρέος είναι €271 δις τότε η διαφορά των 2 ποσοστιαίων μονάδων αντιπροσωπεύει μια επιβάρυνση στους συνολικούς τόκους που πρέπει να πληρώσει το ελληνικό δημόσιο περίπου €5.5 δις τον χρόνο! Αν λοιπόν το κόστος δανεισμού μας έπεφτε στο επίπεδο του 1% spread ή αλλιώς επιτόκιο 4.5% τότε θα εξοικονομούσαμε €5.5 δις τον χρόνο που θα μπορούσαν να δαπανηθούν είτε στο πρόγραμμα κρατικών επενδύσεων, στην παιδεία, υγεία, κλπ είτε φυσικά στην αποπληρωμή μέρους του συνολικού μας χρέους. Εκεί εστιάζονται και οι προσπάθειες της κυβέρνησης αυτόν τον καιρό. Ο πρωθυπουργός έχει επανειλημμένα τονίσει ότι δεν ζητάμε οικονομική βοήθεια από κανέναν, δηλαδή να μας χαριστούν χρήματα για να καλύψουμε το έλλειμμα, αλλά ζητάμε χαμηλότερα επιτόκια, κοντά δηλαδή στο 4.5% που ήταν στο παρελθόν. Αυτός είναι και ο στόχος των ενεργειών που γίνονται για την εξεύρεση κάποιας λύσης-βοήθειας από την Ε.Ε. δηλαδή η παροχή δανείου στην Ελλάδα με επιτόκιο χαμηλότερο αυτού που πληρώνουμε τώρα.


Πώς προέκυψε το πρόβλημα;


Τι συνέβη λοιπόν μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου και αυξήθηκε κατακόρυφα το spread; Όπως είδαμε, μια τέτοια αύξηση των επιτοκίων θα σημαίνει ότι η πιθανότητα μη-αποπληρωμής (default) της ελληνικής οικονομίας αυξήθηκε σημαντικά. Γιατί ξαφνικά οι αγορές πιστέψανε ότι ο κίνδυνος της ελληνικής οικονομίας αυξήθηκε τόσο πολύ; Η απάντηση είναι πολύ απλή: τους το ανακοινώσαμε εμείς! Η προηγούμενη κυβέρνηση ανακοίνωνε ένα έλλειμμα για το 2009 της τάξης του 6.7% και οι αγορές αποτιμήσανε τον σχετικό κίνδυνο και αυτός αποτυπώνονταν στο τότε επιτόκιο σύμφωνα με την θεμελιώδη σχέση κινδύνου-απόδοσης των χρηματοοικονομικών. Η νέα κυβέρνηση αμέσως μετά τον σχηματισμό της ανακοίνωσε ότι η προηγούμενη έδινε σκόπιμα λανθασμένα στοιχεία στις αγορές και στην Ε.Ε. καθώς το πραγματικό έλλειμμα ήταν 12.5% σχεδόν διπλάσιο από την προηγούμενη εκτίμηση που είχαν οι αγορές. Ήδη το 6.7% αποτελούσε σημαντική απόκλιση από τους όρους του συμφώνου σταθερότητας και ανάπτυξης που επιτάσσουν ένα μέγιστο έλλειμμα 3% ως ποσοστό του ΑΕΠ και τώρα το σχεδόν διπλάσιο και η παραδοχή της παροχής φαλκιδευμένων δημοσιονομικών στοιχείων εκτίναξαν την αβεβαιότητα και την ανησυχία των επενδυτών για το τι πραγματικά συμβαίνει στην Ελλάδα στα ύψη, συμπαρασύροντας φυσικά μαζί και το επιτόκιο δανεισμού και το spread. Παρόμοιο αποτέλεσμα είχαμε πριν πέντε χρόνια περίπου όταν η τότε νέα κυβέρνηση έκανε κάτι αντίστοιχο με την σημερινή μέσω της «δημοσιονομικής απογραφής» όπως την ονόμασε: ανακοίνωσε στις αγορές και στους εταίρους μας στην Ε.Ε. ότι τα στοιχεία για το χρέος που έδινε η προηγούμενη κυβέρνηση ήταν υποεκτιμημένα. Η ιστορία επαναλαμβάνεται προφανώς και το οικονομικό κόστος των «αποκαλύψεων» αυτών δεν το πληρώνει βέβαια καμιά κυβέρνηση αλλά οι Έλληνες φορολογούμενοι.


Πώς ακριβώς λειτουργούν και ποιοι είναι οι κερδοσκόποι;


Ο όρος που ακούμε καθημερινά πλέον στην δημοσιονομική αυτή κρίση είναι οι «κερδοσκόποι» που δρουν εναντίων της Ελλάδας δράττοντας την ευκαιρία να επωφεληθούν μέσα σε μια περίοδο αβεβαιότητας, κινδύνου και έλλειψης εμπιστοσύνης για την δημοσιονομική κατάσταση της χώρας την οποία φυσικά μόνοι μας δημιουργήσαμε. Για να καταλάβουμε ποιοι είναι και πώς δρουν οι «κερδοσκόποι» θα πρέπει πρώτα να γνωρίσουμε την δομή αυτής της αγοράς των κρατικών ομολόγων. Στην αγορά αυτή οι συμμετέχοντες μπορεί να είναι διάφορες διεθνείς και εγχώριες επενδυτικές τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρίες, αντισταθμιστές κινδύνου, συνταξιοδοτικά ταμεία και άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οι οποίοι μπορεί να είναι πολλοί αριθμητικά, αλλά κάποιοι από αυτούς έχουν ηγετική θέση στην αγορά ομολόγων λόγω μεγέθους, τεχνογνωσίας αλλά και εσωτερικής πληροφόρησης. Τα τελευταία χαρακτηριστικά είναι αυτά που οι οικονομολόγοι ονομάζουν «στρεβλώσεις της αγοράς» και είναι γενικά ανεπιθύμητες γιατί μειώνουν την κοινωνική ευημερίας. Αντί λοιπόν να μιλάμε για μια πλήρως ανταγωνιστική αγορά που αποτελεί το ιδεατό κάθε οικονομολόγου, ουσιαστικά έχουμε ένα σύστημα οργάνωσης της αγοράς που αποκαλείται «ολιγοπώλιο» και χαρακτηρίζεται από την κυριαρχία στην αγορά λίγων επιχειρήσεων οι οποίες με τις αποφάσεις τους μπορούν να επηρεάσουν όλη την αγορά. Η αγορά ομολόγων του ελληνικού δημοσίου έχει το χαρακτηριστικό ότι το μεγαλύτερο μέρος του συνολικού χρέους των €271 το έχουν αγοράσει, έχουν δηλαδή στην κατοχή τους τα αντίστοιχα ομόλογα, λίγες μόνο τράπεζες από την Γερμανία, Ελβετία, ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο, με αυτή την σειρά σημαντικότητας. Έτσι, κάθε φορά που τα επιτόκια δανεισμού της ελληνικής κυβέρνησης αυξάνουν, η Deutschebank, η Goldman Sachs και η JP Morgan κερδίζουν τα επιπλέον €5.5 δις από την αύξηση του spread μέσα σε λίγους μήνες όπως είδαμε παραπάνω. Αυτό αποτελεί φυσικά κερδοσκοπία αλλά δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει μια τράπεζα η οποία κερδίζει δανείζοντας σε ελλειμματικές οικονομικές μονάδες όπως ακριβώς ορίζει και το καταστατικό της. Δεν θα μιλούσαμε λοιπόν για τους «κακούς» κερδοσκόπους αν αυτή ήταν όλη η εικόνα και η αγορά λειτουργούσε μόνο έτσι. Το πρόβλημα ξεκινά από την δυνατότητα που έχουν οι μεγάλες διεθνείς επενδυτικές τράπεζες λόγω της ολιγοπωλιακής οργάνωσης της αγοράς, να επηρεάζουν καθοριστικά τις τιμές. Αν πχ οι Deutschebank και Goldman Sachs μετά την αγορά των ομολόγων του ελληνικού δημοσίου στην τιμή των €960 στην έκδοσή τους με ονομαστική αξία €1000 τα διακρατούσαν μέχρι την λήξη τους ένα χρόνο μετά, θα εισπράττανε €1000 έχοντας πληρώσει (δανείσει) για αυτό το ομόλογο στο ελληνικό δημόσιο €960. Τότε η συνολική τους απόδοση, το επιτόκιο δηλαδή που αντιστοιχεί, υπολογίζεται ως το κέρδος δια το ποσό που επενδύσανε και είναι €40/€960 = 0.0417 ή 4.17%. Μια εναλλακτική πιο αποδοτική στρατηγική είναι να προσπαθήσουν να κερδοσκοπήσουν εκμεταλλευόμενοι την ηγετική τους θέση στην αγορά. Μπορούν απλά να αφήσουν έντεχνα να διαρρεύσουν στην αγορά φήμες ότι η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας είναι πολύ χειρότερη από ότι γνωρίζαμε έως σήμερα, με αποτέλεσμα το τρέχον επιτόκιο του 4.17% να μην αντικατοπτρίζει τον πραγματικό κίνδυνο χρεωκοπίας της χώρας. Ταυτόχρονα, αρχίζουν και πωλούν στις διεθνείς χρηματαγορές ελληνικά ομόλογα σε τιμή κάτω των €960 στην οποία τα αγόρασαν, έστω €955. Φυσικά δεν είναι τόσος αφελείς ώστε να υποστούν τέτοιες ζημίες χωρίς λόγο. Πουλώντας τα ομόλογα σε τιμή μικρότερη αυτής που τα αγόρασαν, δείχνουν στους επενδυτές σε όλο τον κόσμο ότι οι μεγάλες τράπεζες ξεφορτώνονται τα ελληνικά ομόλογα και συνεπώς οι εικασίες και φήμες για πιθανότητα πτώχευσης της ελληνικής οικονομίας είναι πραγματικές! Οι επενδυτές τείνουν να ακολουθούν τους κολοσσούς αυτούς καθώς αυτοί έχουν την εμπειρία, αλλά και εκατοντάδες ή χιλιάδες από τους καλύτερους οικονομικούς αναλυτές να εργάζονται κάνοντας προβλέψεις και εκτιμώντας αυτά τα σενάρια. Ως συνέπεια, σημειώνονται μαζικές πωλήσεις ελληνικών ομολόγων σε όλες τις χρηματαγορές. Όπως κάθε πρωτοετής φοιτητής οικονομικών γνωρίζει, αλλά είναι και προφανές σε όλους μας, ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης μας λέει ότι όταν η ζήτηση οποιουδήποτε προϊόντος μειώνεται, τότε μειώνεται και η τιμή του. Το ίδιο συμβαίνει και με το «προϊόν» ομόλογο: η τιμή του στις αγορές θα πέσει ακόμη πιο κάτω από τα €955 και όσο οι φήμες για τον κίνδυνο χρεωκοπίας της ελληνικής οικονομίας συνεχίζουν να διαδίδονται η τιμή θα πέφτει ακόμη περισσότερο στα €950, €940, €930 που δίνουν αποδόσεις 5.26%, 6.38% και 7.53% αντίστοιχα. Στο σημείο αυτό, οι κερδοσκόποι δεν έχουν στα χέρια τους πλέον τα ελληνικά ομόλογα αλλά θα εκμεταλλευτούν την πολύ χαμηλή τιμή τους αποτέλεσμα της φήμης για κίνδυνο πτώχευσης και θα τα αγοράσουν και πάλι στην τιμή τώρα των €930 εξασφαλίζοντας αντί του αρχικού 4.17% μια σημαντικά μεγαλύτερη απόδοση ίση με 7.53%! Φυσικά, οι τραπεζικοί κολοσσοί γνωρίζουν από τις αναλύσεις των ειδικών τους καλύτερα από τον κάθε μεμονωμένο επενδυτή τον πραγματικό κίνδυνο που εμπεριέχουν τα ελληνικά ομόλογα και ότι αυτά είναι υποτιμημένα όταν πωλούνται στα €930.


Credit Default Swaps (CDS) ή αλλιώς ασφαλιστήριο ομολόγων


Μια άλλη έννοια που μπήκε στην καθημερινότητα του Έλληνα είναι και τα Credit Default Swaps (CDS) ή ανταλλαγές κινδύνου αθέτησης στα ελληνικά. Τα CDS είναι ένα χρηματοοικονομικό προϊόν που δημιουργήθηκε για πρώτη φορά πολύ πρόσφατα από την Goldman Sachs. Τα CDS λειτουργούν ως αντιστάθμιση του κινδύνου από τον δανεισμό: αν έχω αγοράσει ένα ομόλογο του ελληνικού δημοσίου και φοβάμαι πως δεν θα εισπράξω ποτέ τα €1000 της ονομαστικής του αξίας αν η ελληνική κυβέρνηση πτωχεύσει, τότε μπορώ να αγοράσω ένα CDS στο ελληνικό ομόλογο από κάποιον πωλητή CDS στον οποίο δεσμεύομαι να αποδίδω μέρος ή το σύνολο των αποδόσεων του ελληνικού ομολόγου μέχρι την λήξη του CDS. Μπορεί έτσι να χάνω ένα σημαντικό μέρος, ακόμα και το σύνολο, των αποδόσεων του ομολόγου, όμως σε περίπτωση χρεωκοπίας της ελληνικής κυβέρνησης ο πωλητής του CDS είναι υποχρεωμένος να μου πληρώσει την ονομαστική αξία του ομολόγου. Ουσιαστικά λοιπόν, το CDS αποτελεί ένα είδος ασφάλισης κατά της πιθανότητας χρεωκοπίας της ελληνικής οικονομίας για κάποιον που έχει αγοράσει ελληνικά ομόλογα, κάτι σαν την ασφάλεια κατά πυρός που κάνουμε στο σπίτι μας. Οι κερδοσκόποι όμως εκμεταλλεύονται και τα CDS για να αποκομίσουν ακόμη μεγαλύτερα οφέλη. Κατέχουν όπως είπαμε, ένα μεγάλο μέρος του ελληνικού χρέους αλλά όχι το σύνολό του ώστε να κερδοσκοπήσουν με τον τρόπο που είδαμε παραπάνω. Έτσι, ρίχνουν στην κερδοσκοπική μάχη και τα CDS: Οι αναλυτές τους έχουν ήδη υπολογίσει την πραγματική πιθανότητα χρεωκοπίας της ελληνικής οικονομίας και όσο διαδίδουν φήμες ότι η πιθανότητα είναι πολύ μεγαλύτερη, τόσο περισσότερα CDS θα πωλούν σε διεθνείς επενδυτές οι οποίοι θέλουν να προστατευτούν από τον κίνδυνο των ελληνικών ομολόγων. Με τον τρόπο αυτό τα κερδοσκοπικά έσοδα πολλαπλασιάζονται. Αυτό που κάνει ακόμη ποιο επικίνδυνο το παιχνίδι με τα CDS είναι η πρακτική της αγοράς «γυμνών» (naked) CDS, δηλαδή η δυνατότητα να αγοράσουμε ένα ασφάλιστρο κατά του κινδύνου πτώχευσης της ελληνικής οικονομίας χωρίς να έχουμε αγοράσει κανένα ελληνικό ομόλογο. Αυτό σημαίνει μια αγορά χωρίς όρια στα κέρδη για τους πωλητές των CDS. Αν η χρήση των CDS είναι το ανάλογο της ασφάλειας πυρός για το σπίτι μας τότε τα naked CDS αποτελούν το ανάλογο του να κάνω ασφάλεια πυρός για το σπίτι του γείτονα μου! Πού είναι το κακό; Στο ότι σε αυτή την περίπτωση υπάρχει ο ηθικός κίνδυνος (moral hazard) όπως λέγεται στα οικονομικά ή το κίνητρο όπως λέμε στην καθομιλουμένη, να βάλω φωτιά στο σπίτι του γείτονά μου ώστε να εισπράξω την ασφάλεια! Η νομοθεσία όμως στην ασφαλιστική αγορά, η οποία είναι αυστηρά ελεγχόμενη και ρυθμιζόμενη από τις αρχές, μου απαγορεύει την αγορά ασφάλειας για το σπίτι τρίτου, κάτι που δεν απαγορεύεται στην αγορά των naked CDS που είναι πολύ νέα και σχεδόν μη-ελεγχόμενη από τις αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ.


Οι δικές μας ευθύνες


Οι κερδοσκόποι, όπως είναι αναμενόμενο, θα κάνουν ότι είναι δυνατό για να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους καθώς κοιτούν το δικό τους συμφέρον. Αλλά από μόνοι τους δεν μπορούν εύκολα να δημιουργήσουν τέτοιες καταστάσεις στην αγορά χωρίς την δική μας βοήθεια. Οι ευκαιρίες προς εκμετάλλευση των κερδοσκόπων δίνονται από εμάς τους ίδιους: από τις κυβερνήσεις μας που με θάρρος ανακοινώνουν στις διεθνείς αγορές και στην Ε.Ε. ότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις, της άλλης παράταξης, ανακοίνωναν εσκεμμένα λανθασμένα στοιχεία γα τα δημοσιονομικά μας. Τέτοιες παραδοχές δεν πλήττουν όμως άμεσα «την άλλη παράταξη». Οι αγορές δεν ενδιαφέρονται για το ποιος έδινε τα λάθος στοιχεία, απλά ενδιαφέρονται για το γεγονός ότι η Ελλάδα έδινε λάθος στοιχεία με αποτέλεσμα η αποτίμηση του κινδύνου των ελληνικών ομολόγων να ήταν μικρότερη από ότι θα έπρεπε και αυτό το πληρώνουμε σήμερα όλοι μας με την μορφή των υψηλών επιτοκίων και spreads υποθηκεύοντας το μέλλον μας. Αν τα ελληνικά δημοσιονομικά είχαν μπει σε τάξη εδώ και δεκαετίες από όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις με στόχο το μέσο-μακροπρόθεσμο όφελος για την ελληνική οικονομία και όχι το βραχυπρόθεσμο πολιτικό ψηφοθηρικό κέρδος, τα οικονομικά μας θα ήταν καλύτερα, το δημόσιο χρέος χαμηλότερο και δεν θα υπήρχε το κίνητρο και η ουσία για μια κυβέρνηση να αναδείξει τις ανακρίβειες των δημοσιονομικών δεδομένων της προηγούμενης. Σε αυτή την περίπτωση, η όποια προσπάθεια διάδοσης φημών από τους κερδοσκόπους επικείμενης πτώχευσης της ελληνικής οικονομίας θα αντιμετωπιζότανε με δυσπιστία από τους επενδυτές και θα έπεφτε στο κενό. Τα οικονομικά και ιδιαίτερα τα χρηματοοικονομικά, καθώς βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις προσδοκίες και εκτιμήσεις των επενδυτών, αποτελούν μια φωτεινή εξαίρεση στον κανόνα: στα χρηματοοικονομικά όπου υπάρχει καπνός δεν υπάρχει απαραίτητα και φωτιά.

Σάββατο 6 Μαρτίου 2010

Η πανάκεια της Πράσινης Ανάπτυξης. Μύθοι και ελληνική πραγματικότητα

Τον τελευταίο χρόνο η ιδέα της πράσινης ανάπτυξης βρίσκεται έντονα στο προσκήνιο. Έγινε ευρύτερα γνωστή και οικείο άκουσμα για κάθε έλληνα και ελληνίδα κυρίως μέσω του προεκλογικού προγράμματος της τωρινής κυβέρνησης και των προγραμματικών της δηλώσεων με την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας.

Πέραν όμως των πολιτικών τοποθετήσεων με τέτοιο προσανατολισμό, η πράσινη ανάπτυξη αποτελεί το θέμα πολλών συζητήσεων, διαβουλεύσεων, δημοσιεύσεων και –όπως πολύ πρόσφατα- συνεδρίων που πραγματοποιούνται στην χώρα μας με επιφανείς Έλληνες αλλά και ξένους ομιλητές. Ο καθένας για τους δικούς του λόγους προωθεί και ενστερνίζεται τις απόψεις αυτές. Ίσως μπορεί να θεωρηθεί και εκτός τόπου και χρόνου αυτός που δεν δέχεται a priori ότι η πράσινη ανάπτυξη πρέπει να είναι βασικός στόχος μιας σύγχρονης κοινωνίας και ιδιαίτερα της ελληνικής.

Τι είναι λοιπόν η πράσινη ανάπτυξη; Και αν είναι τόσο απαραίτητη και δίνει τόσες λύσεις στα αδιέξοδα της οικονομίας γενικότερα και ειδικότερα στα δομικά προβλήματα της ταλαιπωρημένης ελληνικής, γιατί χρειάζεται να την προωθούμε, να την διαφημίζουμε και να χρειάζεται εκπαίδευση και ενημέρωση για να την ενστερνιστεί ο έλληνας; Ακόμη περισσότερο, γιατί να χρειάζεται ιδιαίτερα κίνητρα πέραν των συνηθισμένων και θεσμοθετημένων ο επιχειρηματικός κόσμος για να αγκαλιάσει και αυτός με την ίδια ζέση και αισιοδοξία τις νέες αυτές μορφές ανάπτυξης;

Η απάντηση είναι φυσικά ότι η μορφή αυτή ανάπτυξης δεν είναι ακόμη, και δεν ξέρουμε αν θα γίνει ποτέ, το ίδιο οικονομικά αποδοτική όταν συγκρίνεται με τα καθιερωμένα μοντέλα. Φυσικά και όλοι μας θέλουμε καθαρότερο περιβάλλον, μείωση των ρύπων από την βιομηχανία και μικρότερη παρέμβαση του ανθρώπου στην φύση. Είναι αυτονόητο ότι ανάμεσα στην μη αναστρέψιμη υπερ-χρήση των παραγωγικών πόρων μας και στην επιλογή των ανανεώσιμων μορφών ενέργειας όλοι θα ταχθούμε υπέρ της δεύτερης. Όμως είναι εξίσου φρόνιμο και σοβαρό να έχουμε παράλληλα και πραγματικούς, υλοποιήσιμους και μη αντικρουόμενους στόχους.

Η ελληνική οικονομία περνάει μια από τις σοβαρότερες κρίσεις της στις τελευταίες δεκαετίες διότι δεν καταφέραμε να έχουμε βιώσιμη αειφόρο μακροχρόνια ανάπτυξη. Έχουμε τεθεί υπό την επιτήρηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης πράγμα που σημαίνει ότι κινδυνεύουμε να χάσουμε ως πολίτες πολλά κεκτημένα και κοινωνικές κατακτήσεις μας όπως τα όρια συνταξιοδότησης, το ύψος των συντάξεων, τις παροχές του δημόσιου τομέα, τις ασφαλιστικές καλύψεις μας, κλπ. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν μπορέσαμε λόγω των γραφειοκρατικών, κοινωνικών και άλλων αγκυλώσεών μας να έχουμε πραγματική ανάπτυξη, οποιασδήποτε μορφής. Βρισκόμενοι τώρα σε αυτήν εξαιρετικά δύσκολη θέση χρειαζόμαστε την οικονομική μεγέθυνση άμεσα και επιτακτικά.

Δεν βρισκόμαστε στην προνομιακή θέση μιας οικονομίας όπως η Δανία, η Σουηδία ή η Νορβηγία, οι οποίες έχουν ξεπεράσει τα βασικά προβλήματά τους και βρίσκονται σε μια φάση σταθερής αναπτυξιακής πορείας στην οποία μπορούν να έχουν την πολυτέλεια να θυσιάσουν μέρος της για να μετασχηματίσουν την παραγωγική τους δραστηριότητα προς την κατεύθυνση της πράσινης ανάπτυξης. Το πρόβλημά στην χώρα μας δεν είναι η έλλειψη πράσινης ανάπτυξης αλλά η έλλειψη οποιασδήποτε ανάπτυξης. Το ζητούμενο για την χώρα μας στο άμεσο μέλλον είναι να ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανές απώλειες της κοινωνικής ευημερίας με προγράμματα που θα αναζωογονήσουν τον παραγωγικό μηχανισμό άμεσα και αποτελεσματικά.

Δεν είναι καιρός για οικολογικά κίνητρα και δέσμευση παραγωγικών πόρων σε λιγότερα αποτελεσματικές βραχυπρόθεσμα παραγωγικές διαδικασίες. Ένα απλό παράδειγμα της σύγκρουσης των στόχων αυτών αποτελεί και η επιβολή των επιπρόσθετων «πράσινων» τελών στα αυτοκίνητα παλαιότερης τεχνολογίας. Αυτό το μέτρο καταδεικνύει μια καθαρά εισπρακτική φιλοσοφία η οποία επί πλέον είναι και αναποτελεσματική. Οι ιθύνοντες του υπουργείου ξεχνούν πως βρισκόμαστε σε μια περίοδο κρίσης η οποία αποτέλεσε το τελειωτικό χτύπημα για τα εισοδήματα των μισθωτών και των συνταξιούχων μετά από μια μακρά περίοδο λιτότητας και άδικης φορολόγησης αυτών των εισοδημάτων. Αποτελεί κίνητρο το «πράσινο» τέλος για την χρήση περισσότερο φιλικών προς το περιβάλλον αυτοκινήτων; φυσικά και όχι!

Ο συνταξιούχος που συντηρεί ένα αυτοκίνητο δεκαετίας (μάλιστα τα τέλη ξεκινούν από την πενταετία) δεν το κάνει κύριοι του υπουργείου γιατί αδιαφορεί για το περιβάλλον, αλλά διότι δεν έχει την οικονομική δυνατότητα για να αποκτήσει καλύτερο. Η επιβολή των δυσβάσταχτων τελών κυκλοφορίας δεν θα τον παρακινήσουν να το αντικαταστήσει με ένα νέο υβριδικό αυτοκίνητο αλλά θα τον ωθήσουν στην μη-χρήση του ή στην παράδοση των πινακίδων του στις αρμόδιες αρχές.

Το αποτέλεσμα είναι το εισπρακτικό αυτό μέτρο να έχει μειωμένο όφελος αν όχι αρνητικό για τα δημόσια ταμεία τα οποία φυσικά έχουν αυτή την περίοδο μεγάλη ανάγκη από ρευστότητα. Ίσως από εισπρακτική άποψη, αφού αυτό που θα έπρεπε να είναι βραχυπρόθεσμα το κύριο μέλημά μας σε αυτή την κρίσιμη φάση της οικονομίας μας, να είναι πιο αποτελεσματική η χρήση των αυτοκινήτων αυτών και όχι η αντικατάστασή τους από νεότερα ή ο παροπλισμός τους.

Με τον παροπλισμό δεν εισπράττονται ποτέ τα τέλη κυκλοφορίας («πράσινα» και μη-πράσινα) και με την αντικατάσταση τα έσοδα των δημόσιων ταμείων από τους φόρους κατανάλωσης στα καύσιμα θα μειωθούν καθώς οι παλαιάς τεχνολογίας κινητήρες τείνουν να καταναλώνουν σημαντικά περισσότερα καύσιμα στην χρήση τους. Βλέπουμε λοιπόν από αυτό το παράδειγμα πως χρειάζεται η κυβέρνηση να διαχωρίσει τους στόχους της σε άμεσους και άλλους περισσότερο μεσοπρόθεσμους δίνοντας προτεραιότητες στα σχετικά μέτρα.

Η περιβαλλοντική ευαισθησία είναι θεμιτή και απαραίτητη για μια σύγχρονη κοινωνία και σε αυτό η κυβέρνηση θα βρει τους πολίτες στο πλευρό της αρκεί πρώτα να έχουν λυθεί ή να έχουν πάρει τον δρόμο της οριστικής διευθέτησης τα σημαντικά δημοσιοοικονομικά προβλήματα που απειλούν άμεσα την ποιότητα ζωής πολλών κοινωνικών ομάδων και ιδιαίτερα αυτή των μισθωτών και των συνταξιούχων.

Περικλής Γκόγκας
Λέκτορας Οικονομικής Ανάλυσης και Διεθνών ΟικονομικώνΤμήμα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Ανάπτυξης
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2010

Ο όρος «Greek statistics» ανέκδοτο στους ευρωπαϊκούς κύκλους….

Κάθε οικονομολόγος γνωρίζει την σχέση που υπάρχει σε όλες ανεξαιρέτως τις αγορές ανάμεσα στο ρίσκο (επενδυτικό κίνδυνο) και την απαιτούμενη απόδοση μια επένδυσης. Η σχέση αυτή είναι άμεση, άρρηκτη και φυσικά προφανής. Περισσότερο από όλους όμως είναι αναγκαίο να γνωρίζουν, να σέβονται αλλά και να λειτουργούν ανάλογα προς την σχέση αυτή εκείνοι που λαμβάνουν αποφάσεις (policy makers) για το παρόν και το μέλλον μιας οικονομίας. Η πραγματικότητα όμως για την Ελλάδα δείχνει διαφορετική. Πρωθυπουργοί, υπουργοί και εκπρόσωποι της κυβέρνησης νυν και πρώην, έχουν εμπλακεί σε μια διελκυστίνδα αντιπαράθεσης και διαφωνίας με επίκεντρο τα βασικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας. Αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο ζοφερών προβλέψεων για την οικονομία μας όπου απαιτούνται άμεσα σοβαρές τομές και μεταρρυθμίσεις για την αποκατάσταση της αναπτυξιακής τροχιάς της χώρας. Δυστυχώς όμως τα φαινόμενα της εκ των έσω παραδοχής της αναξιοπιστίας των οικονομικών μεγεθών της οικονομίας μας, δείχνουν είτε άγνοια του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν οι αγορές είτε μια έκφραση κοντόφθαλμης κομματικής στρατηγικής που στον βωμό του πρόσκαιρου πολιτικού κέρδους θυσιάζει την μεσοπρόθεσμη εικόνα της οικονομίας μας στις διεθνείς χρηματαγορές. Έχουμε δει και από τα δύο κόμματα εξουσίας να προσπαθούν μετά την εκλογή τους να μεταθέσουν στην προηγούμενη κυβέρνηση με διάφορους τρόπους μέρος του δημόσιου χρέους ή του τρέχοντος ελλείμματος. Αυτό έγινε μετά τις εκλογές του 2004 με την τότε νέα κυβέρνηση να υλοποιεί τις προεκλογικές της εξαγγελίες για την δημοσιονομική απογραφή που είχε ως αποτέλεσμα την εμφάνιση ενός αυξημένου ελλείμματος (που προέρχονταν κυρίως από τον τρόπο καταγραφής των αμυντικών δαπανών) για εκείνη την περίοδο, το οποίο διαφορετικά θα καταγράφονταν σύμφωνα με πάγιες πολιτικές πολλών ευρωπαϊκών χωρών μέσα στο επόμενα χρόνια χωρίς ο ετεροχρονισμός αυτός να είχε καμιά ουσιαστική συνέπεια για τον μέσο έλληνα αν παρέμενε ως είχε. Το έλλειμμα και το χρέος είναι υπαρκτό-πραγματικό είτε αυτό καταγραφεί λογιστικά στους εθνικούς λογαριασμούς κατά το τρέχον είτε στα επόμενα έτη. Η απογραφή και άμεση καταγραφή του ήταν θετική μόνο για την εικόνα της τότε κυβέρνησης που προσπάθησε από τη μια να φανεί αξιόπιστη και από την άλλη να αποποιηθεί τις αμυντικές δαπάνες από τους δικούς της προϋπολογισμούς. Η καθαρά πολιτική αυτή απόφαση βέβαια οδήγησε τη χώρα σε επιτήρηση από τις ευρωπαϊκές αρχές και υπαγόρευση επιβολής εκτάκτων μέτρων (αύξηση ΦΠΑ, ειδικών φόρων, κλπ). Ταυτόχρονα όμως άρχισαν να παίρνουν σάρκα και οστά οι ήδη προϋπάρχουσες αμφιβολίες και υποψίες για την ποιότητα και ακρίβεια των στοιχείων που παρουσιάζει η Ελλάδα στους εταίρους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και γενικότερα στις χρηματαγορές. Χαρακτηριστική της αμφισβήτησης αυτής ήταν η άρνηση της Eurostat να αποδεχτεί την υπέρογκη αύξηση του ΑΕΠ κατά 25,7% που πρότεινε ο τότε υπουργός Οικονομίας - ενέκρινε μόνο μια αύξηση κατά 9,6%. Η καχυποψία των Ευρωπαίων έγινε βεβαιότητα όταν η τωρινή κυβέρνηση αναλαμβάνοντας τα καθήκοντά της τον περασμένο Οκτώβριο έσπευσε να ανακοινώσει στις αγορές ότι το έλλειμμα για το πρώτο εννεάμηνο του 2009 ήταν υπερδιπλάσιο από αυτό που έδινε η προηγούμενη κυβέρνηση έναν μόλις μήνα πριν: από 6% εκτινάχτηκε μέσα σε λίγες ημέρες στο 12,7%. Όλη αυτή η τραγελαφική κατάσταση αποκρυσταλλώνεται στον όρο “Greek statistics” που αποτελεί πλέον ανέκδοτο στους ευρωπαϊκούς κύκλους. Στους δικούς μας κύκλους, των οικονομολόγων που ασχολούνται με την εμπειρική ανάλυση δεδομένων, είναι πολύ γνωστά τα προβλήματα που υπάρχουν με την ποιότητα των δεδομένων που παίρνουμε για την ελληνική οικονομία ώστε να αναγκαζόμαστε να μην συμπεριλαμβάνουμε την Ελλάδα σε στατιστικές μελέτες όπου υπάρχει πλήθος άλλων χωρών.
Τα εσωτερικά πολιτικά παιχνίδια δεν ενδιαφέρουν βέβαια τις χρηματαγορές. Αυτό που ενδιαφέρει τους επενδυτές είναι η αξιοπιστία και ακρίβεια των στοιχείων που ανακοινώνονται για την ορθή εκτίμηση του κινδύνου που αναλαμβάνουν. Οι αγορές αισθάνονται πολύ πιο σίγουρες γνωρίζοντας με βεβαιότητα την πραγματική κατάσταση για τα ελληνικά δημοσιονομικά μεγέθη έστω και αν αυτή δεν είναι καλή, παρά μη γνωρίζοντας τι ακριβώς συμβαίνει. Είναι προτιμότερη η βεβαιότητα μιας δεινής οικονομικής κατάστασης από την αβεβαιότητα και τις διαρκείς αναθεωρήσεις και επανεκτιμήσεις. Αυτό διότι είναι γνωστή θεωρητικά και έχει αποδειχτεί και εμπειρικά η τάση των επενδυτών για αποστροφή από τον κίνδυνο (risk aversion). Στην πράξη αυτό μεταφράζεται στην απαίτηση από τις αγορές παροχής υψηλότερων αποδόσεων σε τίτλους που υπάρχει αυτή η αβεβαιότητα. Αυτή είναι μια πραγματικότητα που την πληρώνουμε άμεσα και ακριβά ως οικονομία μέσω αύξησης των περιθωρίων (spreads) των ελληνικών κρατικών ομολόγων συγκρινόμενα με αυτά της γερμανικής κυβέρνησης. Η υποβάθμιση της πιστοληπτικής μας ικανότητας με την αρχή να γίνεται από την Fitch πριν μερικές εβδομάδες, είναι μια ακόμη πλευρά αυτής της πραγματικότητας: σε μια οικονομία όπως η ελληνική που ανήκει στην ζώνη του ευρώ, η υποτίμηση του νομίσματός της δεν είναι δυνατή, αλλά η μείωση της αξιολόγησης της (rating) από τους διεθνείς οίκους εκτίμησης του επενδυτικού κινδύνου αποτελεί δίαυλο εκτόνωσης της αβεβαιότητας. Ακόμη, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στα ομόλογά μας έχουν επενδύσει περίπου 300 δις ευρώ θεσμικοί επενδυτές, ασφαλιστικά ταμεία και κερδοσκόποι της διεθνούς χρηματαγοράς που ως στόχο τους έχουν φυσικά την μεγιστοποίηση των αποδόσεών τους από την αγορά αυτών των τίτλων του ελληνικού δημοσίου. Έτσι σε περιόδους αβεβαιότητας και αναξιοπιστίας των δεδομένων για την ελληνική οικονομία είναι προς το συμφέρον των επενδυτών που κερδοσκοπούν με τους ελληνικούς τίτλους να μεγεθύνουν και να τονίσουν υπέρ του δέοντος τις όποιες αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας καθώς αυτές αποτιμώνται άμεσα από την αγορά με την μορφή μειωμένων ratings και αυξημένων spreads και συνεπώς μεγαλύτερων αποδόσεων για τους κατόχους των τίτλων του ελληνικού δημοσίου. Βρισκόμαστε λοιπόν σε μια περίοδο με αντικειμενικά σοβαρά προβλήματα για την ελληνική οικονομία που είναι το αυξημένο δημόσιο χρέος και τα ελλείμματα του κρατικού προϋπολογισμού που το τροφοδοτούν. Σε αυτή λοιπόν την κρίσιμη φάση είναι πολύ περισσότερο από πριν απαραίτητη η χάραξη μιας σοβαρής και μακροπρόθεσμης οικονομικής πολιτικής απαλλαγμένης από εσωτερικούς μικροπολιτικούς μυωπικούς στόχους. Μιας πολιτικής που θα δώσει στις αγορές το μήνυμα της σταθερότητας και σοβαρότητας με την οποία οι ελληνικές αρχές θα προσεγγίζουν υπερκομματικά τα δεδομένα προβλήματα με στόχο την μεσο-μακροπρόθεσμη βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών και την ανάκτηση της χαμένης αξιοπιστίας.

Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2009

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΣΚΥΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΧΑΡΥΒΔΗ

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Μακεδονία 27-10-2009


ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΣΚΥΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΧΑΡΥΒΔΗ

Παραγωγικότητα, Δημόσιο Χρέος, Στρεβλώσεις της Αγοράς:

Η Ελληνική Οικονομία στηn Οδύσσεια των Εξωτερικών Πιέσεων


Μια νέα κυβέρνηση ανέλαβε την εξουσία πρόσφατα στην χώρα μας που δείχνει ότι έχει όρεξη και διάθεση για δουλειά και αντιμετώπιση των προβλημάτων που μαστίζουν την χώρα. Τα σημαντικότερα προβλήματα με την σειρά τους είναι γνωστά και παλιά: υψηλά ελλείμματα στον κρατικό προϋπολογισμό που τροφοδοτούν το μεγάλο δημόσιο χρέος. Ο κοινός παρονομαστής αυτής της σχέσης τα τελευταία τριάντα χρόνια είναι η χαμηλή παραγωγικότητα, δηλαδή η μειωμένη ανταγωνιστικότητα της παραγωγής στην χώρα μας όπως φαίνεται από τον δείκτη του κατά μονάδα κόστους παραγωγής ο οποίος και κατατάσσει την χώρα μας στην τελευταία σειρά παραγωγικότητας ανάμεσα στις αναπτυγμένες χώρες. Αυτό είναι ακόμη πιο σημαντικό αν σκεφτούμε ότι το ύψος των μισθών στην Ελλάδα είναι το ένα δεύτερο ή ένα τρίτο των αμοιβών σε αντίστοιχες θέσεις εργασίας στις άλλες αναπτυγμένες χώρες. Παρά το πολύ χαμηλό κόστος μισθοδοσίας, οι αντιοικονομίες της έλλειψης υποδομών, της γραφειοκρατίας, της διαφθοράς και της αστάθειας σε ότι έχει να κάνει με το επενδυτικό περιβάλλον, δημιουργούν ένα εξαιρετικά αρνητικό επιχειρηματικό σκηνικό, σε ότι έχει να κάνει με τις υποδομές, την τεχνολογία, την γραφειοκρατία κ.α., υπερσκελίζοντας το χαμηλό κόστος μισθοδοσίας.

Η νέα κυβέρνηση καλείται να δώσει άμεσα λύσεις χωρίς καν την παραμικρή περίοδο χάριτος. Λύσεις για την δημιουργία συνθηκών μακροπρόθεσμης ανάπτυξης μέσα από την αντιμετώπιση των δομικών προβλημάτων και στρεβλώσεων της ελληνικής οικονομίας: Έτσι λοιπόν, χρειαζόμαστε άμεσα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης των υποδομών με στόχο την βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος ώστε αυτό να καταστεί διεθνώς ανταγωνιστικό. Είναι απαραίτητα μέτρα για την βελτίωση του ανταγωνισμού, την αντιμετώπιση των καρτέλ, την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων. Η αντιμετώπιση των στρεβλώσεων αυτών στην αγορά που εμποδίζουν την ελεύθερη επιχειρηματικότητα και οδηγούν σε αναποτελεσματικότητα, αυξημένο κόστος και χαμηλή παραγωγικότητα είναι απαραίτητη όχι μόνο για να αποκτήσει η ελληνική οικονομία τα βασικά ποιοτικά χαρακτηριστικά της ανάπτυξης, αλλά, ίσως το κυριότερο, για να προσδώσουν μία προς τα έξω μαρτυρία μιας οικονομίας και κοινωνίας αποφασισμένης να ξεφύγει από το αμαρτωλό και γκρίζο παρελθόν έτσι ώστε να αποτελέσει ένα πόλο προσέλκυσης επιχειρηματικών κεφαλαίων για παραγωγικές επενδύσεις μακροπρόθεσμου ορίζοντα και όχι μόνο ευκαιριακές κερδοσκοπικές τοποθετήσεις στην ελληνική χρηματαγορά και κεφαλαιαγορά. Η βελτίωση της παραγωγικότητας θα φέρει υψηλούς ρυθμούς αυτόνομης ανάπτυξης που αποτελεί και την μόνη υγιή συνταγή για μείωση των ελλειμμάτων και του δημόσιου χρέους σε μόνιμη και σταθερή βάση. Για να λυθεί το πρόβλημα της χαμηλής παραγωγικότητας και να γίνουμε διεθνώς ανταγωνιστικοί ώστε να προσελκύσουμε επενδύσεις αλλά και να διατηρήσουμε την παραγωγική μας ικανότητα θα πρέπει να μειωθεί το συνολικό κόστος παραγωγής. Αυτό σημαίνει είτε μείωση των πραγματικών μισθών, είτε βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Το πρώτο, εκτός του ότι είναι το ποιο ανελαστικό, δεν έχει πλέον κανένα περιθώριο μείωσης. Οι μισθωτοί έχουν εξαντληθεί και εκτός από τις σημαντικές κοινωνικές συνέπειες μιας περαιτέρω συρρίκνωσης των μισθών, αυτή μπορεί έμμεσα να επιτείνει περισσότερο την κατάσταση. Έτσι λοιπόν αποτελεί μονόδρομο η δημιουργία των υποδομών μέσω ενός επιστημονικά στοχευμένου μακροπρόθεσμου προγράμματος δημοσιονομικής πολιτικής με ταυτόχρονη δημιουργία ενός σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου που θα απλοποιεί και θα ενδυναμώνει την ελεύθερη επιχειρηματικότητα.

Στην προσπάθειά της αυτή η ελληνική κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει, όπως και η προηγούμενη, δύο πολύ σημαντικούς περιορισμούς: από την μια τις αρνητικές επιπτώσεις της μεγαλύτερης διεθνούς κρίσης από το 1929 και από την άλλη το σύμφωνο σταθερότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ότι αυτό αφορά στον στόχο του 3% για το έλλειμμα του δημόσιου τομέα. Βρισκόμαστε λοιπόν σε μια κατάσταση όπου από την μία πρέπει να αντιμετωπίσουμε την Σκύλλα του αρνητικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην χώρα μας που χρίζει επενδύσεων και ανάπτυξης με την δημιουργία των απαραίτητων υποδομών μέσω του προγράμματος κρατικών επενδύσεων και από την άλλη την Χάρυβδη της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης όπου το κράτος θα πρέπει να ασκήσει επεκτατική δημοσιονομική πολιτική για την αναθέρμανση της οικονομίας. Οι ανάγκες όμως αυτές όμως έρχονται αντιμέτωπες με τις απαιτήσεις του συμφώνου σταθερότητας για την διατήρηση του ελλείμματος κάτω του 3% του ΑΕΠ στο άμεσο μέλλον. Η Ελλάδα ποτέ πρόσφατα δεν πέτυχε ένα έλλειμμα αυτής της τάξης, αλλά πρέπει να το πετύχει σήμερα έπειτα από την κρίση και με επιτακτικές τις ανάγκες για δομικές αλλαγές που θα οδηγήσουν σε βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της. Στο βαθμό που η Ε.Ε. επιμείνει στον στόχο αυτό παρά τις σημαντικές επιπτώσεις της κρίσης σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο στην Ελλάδα, η οποία δεν είναι και η μόνη φυσικά χώρα με ελλείμματα άνω του 3%, τότε για την χώρα μας το σοκ της αναγκαστικής προσαρμογής μπορεί να μην έχει μόνο μεταβατικές, αλλά και μόνιμες επιπτώσεις στο ΑΕΠ, την απασχόληση, την ανάκαμψη της εθνικής μας οικονομίας ή την κοινωνική ειρήνη.

Τρίτη 26 Μαΐου 2009

Μεξικανική Γρίπη και Πανδημία;

Ακούμε από τον Απρίλιο για την φοβερή αυτή γρίπη... Πανδημία την ανακήρυξε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας... Χιλιάδες σελίδες γράφτηκαν... Ατελείωτες τηλεοπτικές ώρες όπου όλοι σπέρνουν τον πανικό.... Αναρωτήθηκε κανείς πόσοι άνθρωποι μέχρι τώρα πέθαναν από την "φοβερή" αυτή γρίπη; 10.000, 5.000, 2.000; πόσοι; σημερινά στοιχεία λένε 92(!!!) ναι δεν είναι λάθος ενενήντα δύο άνθρωποι! φυσικά και ένας άνθρωπος να φύγει είναι σημαντικό αλλά 92; και σημειωτέον σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται και όσοι είχαν βεβαρημένη υγεία, γέροι κλπ. Από την απλή γρίπη πεθαίνουν χιλιάδες άνθρωποι κάθε χρόνο! εκεί γιατί δεν υπάρχει πανικός; γιατί δεν το ακούμε συνέχεια στα κανάλια; γιατί δεν είναι "πανδημία";
Μήπως κάποιος -με την ανοχή και ίσως αρωγή- του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας κερδίζει τεράστια ποσά από τις ξέφρενες πωλήσεις των φαρμάκων της γρίπης;
Είχαμε ένα κρούσμα στην Ελλάδα και ο άνθρωπος -ευτυχώς- είναι καλά και αφού μας το ανακοινώνανε όλα τα κανάλια αλλά και οι γιατροί μας λέγανε έπειτα ότι "δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας". Αν δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας τότε γιατί μας το ανακοινώνετε; Ούτε από την πιτυρίδα που έχει κάποιος φίλος μου υπάρχει λόγος ανησυχίας για την Ελλάδα, αλλά την περίπτωσή του αυτή δεν την ανακοίνωσε κανείς στα κανάλια!!!

Κυριακή 15 Μαρτίου 2009

Εντυπώσεις από την Ρώμη...

"Αιώνια πόλη"
"Α! θα ξετρελαθείς!"
"Δεν θα θες να γυρίσεις πίσω!"

Τελικά παρά την γνώμη των φίλων μου ήθελα να γυρίσω πίσω... Ωραίο το κέντρο, εξαιρετικά γραφικό, τα αρχαία και νεότερα κτίρια όμορφα και ρομαντικά! όμορφος κόσμος, γυναίκες και άντρες όλων των ηλικιών εξαιρετικά ντυμένοι και περιποιημένοι, με άψογο στυλ και ύφος...! οι δε άντρες βγάζουν ακόμα και τα φρύδια τους... Ήπια τον πιο απίστευτο espresso που έχω πιει ποτέ στο St. Eustachio Cafe που βρίσκεται πού αλλού στην πλατεία του St. Eustachio (Αγ. Ευστάθιος βοήθειά μας). Ο espresso έχει 2 εκατοστά πάχος καϊμάκι που το τρως με το κουταλάκι! απίστευτη γεύση! a must taste! Για φαγητό αν καταφέρει κανείς να αποφύγει τα τουριστικά μέρη θα βρεί την απλότητα και ομορφιά του Ιταλικού φαγητού! πεντανόστιμα αλλαντικά και τυριά, η pasta φυσικά όπως θα έπρεπε τέλεια! εκεί καταλαβαίνεις τι θα πει al dente και ότι η carbonara πρέπει να γίνεται με αυγό και όχι με κρέμα γάλακτος! Απίστευτος αριθμός από σκουτεράκια σε όλη την πόλη! πρέπει κάθε Ιταλός να έχει από δύο ή τρία για να είναι τόσα παρκαρισμένα! αλλά και πολλοί κυκλοφορούσαν με ποδήλατα πράγμα που ήταν δυνατό σε μια πρωτεύουσα όπως η Ρώμη και αδύνατο φυσικά στην δικιά μας Αθήνα ή και στην Θεσσαλονίκη.

Kαλή εμπειρία για δυο-τρεις μέρες όμως... από κει και πέρα:

1. Οι Ιταλοί δεν μιλάνε αγγλικά! ευτυχώς που υπήρχαν στα μαγαζιά και στον δρόμο οι μετανάστες που μιλούσανε αγγλικά οι άνθρωποι! μόνο με Πακιστανό, Αφρικανό και Κινέζο θα συνεννοηθείς Ακόμα και στα ξενοδοχεία μιλάνε αγγλικά της A junior... σου μιλάνε 2-3 λέξεις και νομίζεις ότι θα τους βγει η ψυχή από την υπερπροσπάθεια...

2. Ποικιλία δεν υπάρχει σε πολλά πράγματα: στα φαγητά, στα ποτά, στην διασκέδαση. Τα μαγαζιά έχουν 1-2 μπύρες το πολύ, 1-2 είδη από ουίσκι, κλπ...

3. Νυχτερινή ζωή: μηδέν! zero! niente! Πήγαμε στην περίφημη περιοχή που είναι και καλά τα μπαράκια... όλα χωρίς μουσική! ναι χωρίς μουσική! μαγαζιά σαν το καφενείο του χωριού μου στις Σέρρες, μόνο που ο κυρ-Μπάμπης είναι πιο καλά ντυμένος από τον Giusepe! το καλό είναι ότι τα ποτά είναι φθηνά βέβαια...

4. Προάστια της Ρώμης: μιζέρια και κατάθλιψη...

5. Παραλία Ρώμης: μου θύμισε κάτι σε Ρουμανία επί Τσαουσέσκου. Μηδέν μαγαζιά, μηδέν κίνηση, εγκατάλειψη και ερημιά!

6. Μετά τις 12:00 στο δρόμο είναι σαν να επίκειται βομβαρδισμός και είναι όλοι στα καταφύγια πλην δύο Ελλήνων που περπατάνε και διασχίζουν όλη την πόλη δίπλα στον Τίβερη.

7. "Τι είναι αυτό?", "πού να ξέρω?", "Scuza! what is this?" ".....ma Aqua". Ναι το είδαμε και αυτό! νερό σε σφηνοπότηρο να συνοδεύει τον espresso μας!

Καλή εμπειρία γενικά, μπορεί να έφταιγε και τα τόσα που άκουσα πριν πάω μπορεί και όντως να μην είναι τόσο εντυπωσιακά, αλλά εκτίμησα περισσότερο χώρες όπως η Γερμανία, ο Καναδάς, οι ΗΠΑ κλπ...

Κυριακή 1 Μαρτίου 2009

Ειδήσεις και Αργίες

Ειδήσεις και Αργίες

Γιατί το ότι το Πάσχα σουβλίζει ο κόσμος αρνί και πηγαίνει στην εκκλησία είναι νέο και πρέπει να κατακλύζει τα δελτία ειδήσεων των ανόητων και αγράμματων δημοσιογραφίζοντων που λυμαίνονται την τηλεόραση???

Γιατί το πέταγμα του αετού την Καθαρή Δευτέρα, το να πάμε για μπάνιο το καλοκαίρι, τα κάλαντα τα Χριστούγεννα όλα αυτά είναι νέα που προηγούνται όλων των άλλων????

Γιατί να δούμε σε όλες τις πόλεις και τα χωριά πώς σουβλίζουν το αρνί??? πού είναι το νέο???

Κανείς δεν σκέφτεται σε αυτή την χώρα??? κανείς δεν θέλει να ξυπνήσει από την αντιγραφή του διπλανού του ανίκανου???

Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2009

Επαγγελματική Διαιτησία – Μύθος και Ελληνική Πραγματικότητα

Για κάποιο λόγο όλοι -χωρίς σκέψη- πιστεύουν ότι η λύση για την διαιτησία στην Ελλάδα είναι να γίνει αυτή επαγγελματική! Γιατί? πώς θα λυθεί το πρόβλημα? Το πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι η διαιτησία άγεται και φέρεται από διάφορα κέντρα αποφάσεων. Αν λοιπόν ο διαιτητής είναι και 100% επαγγελματίας που σημαίνει ότι εξαρτάται η δουλειά του, η απασχόλησή του, η οικογένειά του και το εισόδημά του κατά 100% από την διαιτησία, το θα είναι ακόμη ποιο πρόθυμος να συνταχτεί με την κλίκα, παράγκα, κέντρα εξουσίας ή οτιδήποτε άλλο μη θεμιτό ελέγχει την διαιτησία! Δεν θα διακινδυνεύσει να απογοητεύσει τους πατρόνους της διαιτησίας για τον απλούστατο λόγο ότι όλη του η ζωή εξαρτάται πλέον από αυτή!

Με το σημερινό σύστημα τα εισοδήματα των διαιτητών αποτελούν ένα πάρα πολύ καλό συμπλήρωμα στον μισθό από την βασική εργασία τους. Και γι’ αυτό, για να μην χάνουν το συμπλήρωμα αυτό προσπαθούν να μην απογοητεύουν αυτούς που αποφασίζουν ποιοι θα διαιτητεύσουν και συνεπώς ποιοι θα πληρωθούν -πολύ καλά κιόλας- αυτό τον μήνα.


Ακριβώς το αντίθετο πρέπει να γίνει! η διαιτησία να είναι απόλυτα ερασιτεχνική! να πληρώνει μόνο τα έξοδα μεταφοράς και διαμονής των διαιτητών! να μην κερδίζουν κάτι από αυτήν έτσι ώστε να μην μπορούν να επηρεαστούν από τα "κέντρα" αποφάσεων. Θα το κάνουν όσοι το αγαπάνε πραγματικά και δεν θα φοβούνται να χάσουν τίποτα αν σφυρίξουν ότι βλέπουν και όχι ότι αναμένεται να σφυρίξουν από αυτούς που τους ελέγχουν. Τότε μόνο οι διαιτητές θα είναι ανεξάρτητοι και ελεύθεροι να σφυρίξουν.

Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης

Καθώς έρχεται η έκθεση....έχω ένα ερώτημα:

Γιατί μας κλείνετε τους δρόμους και εμείς οι ίδιοι οι Θεσσαλονικείς δεν μπορούμε να κυκλοφορήσουμε ελεύθερα στην πόλη μας???

Γιατί εσείς οι "επίσημοι" που σας ταΐζουμε εμείς είστε πιο σημαντικοί και αποκλειόμαστε εμείς από την πόλη μας για να κυκλοφορείτε άνετα εσείς????

Πηγαίνετε σε εάν πάρτυ και ένα publicity event και μας κλείνετε τους δρόμους??? δεν πάτε για έκτακτο συμβούλια για τον τυφώνα Catrina ούτε για πολεμικό συμβούλιο μετά από επίθεση των τούρκων!!! σε ΠΑΡΤΥ πάτε!!!! και μείς στις δουλείες μας!!!

Και καλά ο Πρωθυπουργός ας μην ταλαιπωρηθεί, ας σεβαστούμε τον θεσμό... όλοι οι άλλοι παρατρεχάμενοι με τα πληρωμένα από εμάς μαύρα αυτοκίνητα με φυμέ τζάμια που τρέχουν σαν τρελοί μέσα στην πόλη υπό την προστασία της αστυνομιας ΠΟΙΟΙ είναι??? γιατί είναι πάνω από μας???????

Γιατί ζούμε μια χούντα σε κάθε έκθεση???? Ζούμε στην Θεσσαλονίκη γιατί δεν μας αρέσει να βλέπουμε τα μούτρα σας στο κολωνάκι και όπου κυκλοφορείτε. Πρέπει να έχουμε κατοχή κάθε χρόνο για εκδίκηση????

Τέλος ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ ΠΟΤΕ ΘΑ ΞΥΠΝΗΣΕΤΕ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΕΤΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ???? θα κυκλοφορείτε όπως όλοι μας ή δεν είστε ευπρόσδεκτοι ολιγαρχίες, μεγαλοαστοί, αριστοκράτες στην πολη μας!

Formula 1 και Ελληνική TV

Γιατί στην Ελλάδα τα αυτοκίνητα της Formula 1 τα λένε οι δημοσιογράφοι "μονοθέσια"??? όλος ο άλλος κόσμος που τα λέει "cars" κάνουν λάθος???? και μάλιστα το λένε ΠΑΝΤΑ!! δεν υπάρχει περίπτωση να το πούνε απλά αυτοκίνητο!!!! γιατί τοτε δεν λένε και τα άλλα πενταθέσια, τετραθέσια κλπ???

Αναπάντητο Ερώτημα

ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ:

Γιατί στην Ελλάδα -και αλλού αλλά εμείς σε υπέρμετρο βαθμό- θεωρούμε τόσο σημαντικές τις επιτυχίες στον αθλητισμό που δεν προσφέρουν τίποτε απολύτως στον κόσμο, στην κοινωνία, παρά μόνο στους ίδιους τους αθλητές και στους γύρω τους?

Γιατί γνωίζουμε όλοι τον Κεντέρη και είμαστε "εθνικά υπερήφανοι" που τρέχει γρήγορα -big deal στα αρχαία μακεδονικά- ή τον Γιάννη, sorry Ιωάννη Μελισσανίδη που απλά κάνει καλές κωλοτούμπες και υπάρχει άγνοια για τους έλληνες επιστήμονες? τους ανθρώπους που προάγουν την γνώση και τα όρια του νου και της ανθρωπότητας? ποιος γνωρίζει τον Αθανάσιο Οικονόμου της NASA που σχεδίασε 2 από τα ρομπότ που βρίσκονται στον πλανήτη Άρη από το 2005? αυτόν που ονόμασε περιοχές του Άρη με τα ελληνικά ονόματα AGRAFA, ANTISTASI, OCHI, που βρίσκονται περιμετρικά ενός μεγάλου κρατήρα ο οποίος φέρει το επίσης ελληνικό όνομα EREBUS, που σχεδίασε τα όργανα για τις αποστολές του πρώτου ανθρώπου στο φεγγάρι του προγράμματος Apollo? ποιος θα γνώριζε τον Νανόπουλο αν δεν ειχε γινει θέμα με την αποδοχή του στην ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα?

Μάλλον στο τσίρκο της Ελλάδας ταιριάζουν καλύτερα οι κωλοτούμπες...

Δημοσιογράφοι...

ΕΡΩΤΗΜΑ:

Φίλε "Δημοσιογράφε" γιατί χρησιμοποιείς την λέξη "κυριολεκτικά" όταν μιλάς μεταφορικά?

πχ. "κυριολεκτικά έπεσε από τα σύννεφα"

Αν κυριολεκτικά έπεσε από α σύννεφα τότε μεγαλύτερες ειδήσεις θα ήταν και πιο ενδιαφέρουσες το πώς ανέβηκε στα σύννεφα, και πώς καθόταν μέχρι τώρα πάνω στα σύννεφα...!

Stereo και Αυτοκίνητο

Φίλε κάγκουρα με στέρεο 3 φορές πιο ακριβό από το αυτοκίνητό σου και τερμα τα ντεσιμπέλ σε ρυθμούς hip-hop που δεν καταλαβαίνεις αλλά και οι άλλοι αυτά παίζουν άρα θα είναι cool, δεν καταλβαίνεις πόσο γελοίος φαίνεσαι? δεν παίρνεις χαμπάρι πόσο γελάνε όλοι όταν περνάς? νομίζεις ότι υπάρχει κανείς που σε βλέπει και λέει "μπράβο τι μάγκας είναι αυτός"?

Keep up the good work! make our day!