ΧΩΡΑ | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
1772 | 1738 | 1733 | 1738 | 1732 | 1726 | 1719 | 1713 | 1718 | 1690 | |
1658 | 1657 | 1652 | 1658 | 1663 | 1652 | 1644 | 1630 | 1631 | 1621 | |
1545 | 1577 | 1580 | 1575 | 1549 | 1565 | 1566 | 1560 | 1568 | 1550 | |
1591 | 1579 | 1537 | 1533 | 1561 | 1557 | 1536 | 1556 | 1560 | 1554 | |
1473 | 1458 | 1445 | 1439 | 1442 | 1434 | 1430 | 1431 | 1430 | 1390 | |
1581 | 1587 | 1579 | 1577 | 1579 | 1579 | 1586 | 1571 | 1570 | 1563 | |
1688 | 1650 | 1630 | 1643 | 1673 | 1667 | 1652 | 1643 | 1640 | .. | |
2121 | 2121 | 2109 | 2103 | 2082 | 2086 | 2148 | 2116 | 2116 | 2119 | |
Εσθονία | 1987 | 1978 | 1983 | 1985 | 1996 | 2010 | 2001 | 1999 | 1969 | .. |
1712 | 1715 | 1696 | 1677 | 1672 | 1671 | 1673 | 1652 | 1646 | ||
1836 | 1814 | 1810 | 1800 | 1802 | 1800 | 1801 | 1798 | 1796 | 1768 | |
1821 | 1809 | 1798 | 1799 | 1787 | 1775 | 1784 | 1785 | 1772 | 1714 | |
1719 | 1713 | 1698 | 1671 | 1668 | 1654 | 1642 | 1631 | 1601 | 1549 | |
1885 | 1847 | 1812 | 1807 | 1810 | 1794 | 1795 | 1807 | 1807 | 1716 | |
1731 | 1727 | 1721 | 1706 | 1690 | 1668 | 1656 | 1637 | 1647 | 1654 | |
Ισραήλ | .. | .. | .. | .. | 1952 | 1942 | 1930 | 1945 | 1943 | .. |
1861 | 1843 | 1831 | 1826 | 1826 | 1819 | 1815 | 1816 | 1807 | 1773 | |
1768 | 1762 | 1744 | 1734 | 1752 | 1738 | 1738 | 1736 | 1727 | 1699 | |
2520 | 2506 | 2465 | 2434 | 2404 | 2364 | 2357 | 2316 | 2256 | .. | |
1662 | 1646 | 1635 | 1630 | 1586 | 1570 | 1580 | 1515 | 1555 | 1601 | |
1888 | 1864 | 1888 | 1857 | 1849 | 1909 | 1883 | 1871 | 1893 | 1857 | |
1830 | 1818 | 1817 | 1813 | 1827 | 1810 | 1787 | 1763 | 1746 | 1729 | |
1455 | 1429 | 1414 | 1399 | 1417 | 1420 | 1414 | 1419 | 1423 | 1407 | |
1374 | 1373 | 1348 | 1363 | 1362 | 1375 | 1389 | 1390 | 1389 | 1378 | |
1812 | 1796 | 1788 | 1778 | 1776 | 1776 | 1773 | 1769 | 1764 | 1739 | |
2057 | 2011 | 2019 | 1990 | 1994 | 1994 | 1990 | 1986 | 1986 | 1989 | |
1988 | 1974 | 1979 | 1984 | 1983 | 1994 | 1985 | 1976 | 1969 | 1966 | |
1765 | 1769 | 1767 | 1742 | 1763 | 1752 | 1757 | 1727 | 1745 | 1719 | |
Ρωσία | 1982 | 1980 | 1982 | 1994 | 1994 | 1990 | 1999 | 2000 | 1997 | .. |
1815 | 1733 | 1678 | 1733 | 1768 | 1755 | 1753 | 1769 | 1693 | ||
Σλοβενία | .. | .. | .. | .. | .. | 1698 | 1669 | 1655 | 1687 | .. |
1642 | 1618 | 1595 | 1582 | 1605 | 1605 | 1599 | 1615 | 1625 | 1610 | |
1937 | 1942 | 1943 | 1943 | 1918 | .. | .. | .. | .. | .. | |
2000 | 1980 | 1972 | 1986 | 2002 | 1997 | 1985 | 1992 | 1942 | ||
1733 | 1726 | 1719 | 1723 | 1716 | 1709 | 1706 | 1704 | 1652 |
Δευτέρα 16 Μαΐου 2011
Ελλάδα και Μύθοι – ο Αίσωπος είναι ακόμη εδώ
Παρασκευή 13 Μαΐου 2011
Οι Μύθοι για την Ελληνική Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση - World Rankings
Οι επιστήμονες όμως τείνουμε να εστιάζουμε όχι σε φήμες και κουτσομπολιά αλλά σε δεδομένα και στατιστικά αποτελέσματα που είναι υπεράνω υποκειμενικής κρίσης. Παρακάτω, παραθέτω μερικά ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία για την διεθνή κατάταξη των ελληνικών πανεπιστημίων στην παραγωγή γνώσης. Από τα δεδομένα αυτά προκύπτει πως οι Έλληνες πανεπιστημιακοί βρίσκονται πολύ ψηλά στην παραγωγή γνώσης μέσω επιστημονικών δημοσιεύσεων και σε καμία περίπτωση δεν υπολείπονται των ξένων παρά την ελάχιστη χρηματοδότηση στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση για έρευνα, συνέδρια, παρουσιάσεις, υλικοτεχνική υποδομή, ειδικό βοηθητικό προσωπικό, κτηριακές εγκαταστάσεις και γραφεία, κλπ.
Πηγή: http://www.scimagojr.com
ΠΙΝΑΚΑΣ 1. ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΚΑΤΑ ΣΥΝΟΛΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
ΠΙΝΑΚΑΣ 2. ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΚΑΤΑ ΣΥΝΟΛΟ ΕΤΕΡΟΑΝΑΦΟΡΩΝ ΑΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
ΠΙΝΑΚΑΣ 3. ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΚΑΤΑ ΣΥΝΟΛΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ, ΟΙΚΟΝΟΜΕΤΡΙΑ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ
ΠΙΝΑΚΑΣ 4. ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΚΑΤΑ ΣΥΝΟΛΟ ΕΤΕΡΟΑΝΑΦΟΡΩΝ ΑΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ, ΟΙΚΟΝΟΜΕΤΡΙΑ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ
Πέμπτη 12 Μαΐου 2011
Οι Μύθοι για την Ελληνική Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση
Καθώς είμαστε επιστήμονες και μας ενδιαφέρουν τα δεδομένα και όχι οι απόψεις που είναι υποκειμενικές, παρακάτω παραθέτω μερικά στατιστικά στοιχεία λοιπόν για την κατάσταση της έρευνας στην Ελλάδα. Τα στοιχεία είναι του 2009 και από αυτά προκύπτει ότι στο σύνολο η Ελλάδα βρίσκεται στην 23η θέση σε αριθμό δημοσιεύσεων, 21η σε ετεροαναφορές ανά δημοσίευση και στα οικονομικά που με ενδιαφέρουν ειδικότερα, η Ελλάδα είναι 24η σε αριθμό δημοσιεύσεων και 14η σε ετεροαανφορές ανά δημοσίευση.
Σε όλα παρακάτω πρέπει να αντιπαραβάλλουμε και να συνυπολογίσουμε και:
- την ελλειπέστατη χρηματοδήτηση των ελληνικών πανεπιστημίων
- την παντελή έλλειψη ή στην καλύτερη περίπτωση την αστεία ελάχιστη για επιστημονικές δημοσιεύσεις και συμμετοχές σε συνέδρια.
- τις εξαιρετικά χαμηλές αμοιβές των πανεπιστημιακών που η θέση απαιτεί 10 τουλάχιστον χρόνια σπουδών και όσοι ακολουθούν τον νόμο αναγκάζονται να ζουν με μισθούς €1300 για τον λέκτορα, €1500 για έναν επίκουρο και αντίστοιχα χαμηλές αμοιβές για τις ανώτερες βαθμίδες με δεκαετίες προσφοράς στην επιστήμη και στο ελληνικό πανεπιστήμιο.
- τις ελλείψεις διδακτικού προσωπικού και προσωπικού εργαστηριακών καθηκόντων, σοβαρές ελλείψεις υλικοτεχνικής υποδομής, κλπ.
2. ΕΤΕΡΟΑΝΑΦΟΡΕΣ ΑΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
3. ΣΥΝΟΛΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ, ΟΙΚΟΝΟΜΕΤΡΙΑ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
4. ΕΤΕΡΟΑΝΑΦΟΡΕΣ ΑΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ, ΟΙΚΟΝΟΜΕΤΡΙΑ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Πηγή: http://www.scimagojr.com/
Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου 2011
Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου 2011
Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011
Ανάπτυξη: Αυτή η Άγνωστη
Ανάπτυξη: Αυτή η Άγνωστη
Είναι προφανές σε όλους μας, οικονομολόγους και μη ότι ο μόνος δρόμος που θα μας βγάλει από την κρίση του χρέους και την προκληθείσα ύφεση είναι η ανάπτυξη. Η χώρα είναι επιτακτική ανάγκη να αρχίσει και πάλι να παράγει, να αποκτήσει την επιχειρηματική και καταναλωτική αισιοδοξία που θα δώσουν ώθηση στην επένδυση και την κατανάλωση που έχουν συρρικνωθεί επικίνδυνα. Το μόνο που βλέπουν οι Έλληνες εδώ και πολλούς μήνες είναι σειρές περιοριστικών μέτρων και αποφάσεων. Η ανάπτυξη όμως δεν είναι εξασφαλισμένη και προδιαγεγραμμένη για καμία χώρα και οικονομία, πόσο μάλλον για μια οικονομία που βρίσκεται σε τόσο δυσμενή θέση ως αποτέλεσμα των δομικών προβλημάτων που συσσώρευε για δεκαετίες. Το χρέος μας ως ποσοστό του ΑΕΠ δεν θα μπορέσει να μειωθεί όσο το τελευταίο συρρικνώνεται κάνοντας τις θυσίες των Ελλήνων να μοιάζουν άσκοπες.
Έχοντας χάσει ήδη αρκετό χρόνο, είναι καιρός να εστιάσουμε την οικονομική πολιτική στην δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών για την αναθέρμανση της οικονομίας που θα αναστρέψει το αρνητικό κλίμα και την ύφεση. Όμως αυτό δεν θα γίνει από μόνο του. Η ανάπτυξη είναι συνυφασμένη με τον προγραμματισμό και τον σχεδιασμό. Οι κυβερνήσεις μας θα πρέπει να στραφούν από την απλή «φοροδιαχείρηση» με την οποία ασκούσαν πολιτική πολλά χρόνια τώρα, στην δημιουργία. Περισσότεροι και υψηλότεροι φόροι δεν είναι η λύση. Είναι μια απλοϊκή και επιφανειακή αντιμετώπιση των ενδογενών προβλημάτων της οικονομίας μας. Η αύξηση των δημοσίων εσόδων θα είναι επιτυχημένη και δεν θα αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη όταν επιτευχθεί μέσω της αύξησης της φορολογικής βάσης από ένα ανοδικό ΑΕΠ. Έτσι λοιπόν είναι επιτακτική η δημιουργία ευνοϊκού επενδυτικού κλίματος με ένα φάσμα μέτρων που θα αντιμετωπίσει τα καρτέλ και τα μονοπώλια που ταλανίζουν την οικονομία μας δημιουργώντας συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού. Συνθήκες στις οποίες νέες επιχειρήσεις θα ανταγωνίζονται επί ίσοις όροις για την απόκτηση μεριδίου αγοράς με τις ήδη υφιστάμενες, προς τελικό όφελος του καταναλωτή. Πρέπει η ελληνική κοινωνία και οι φορείς της (κόμματα, κυβέρνηση) να αποφασίσουν ποιο ακριβώς θέλουν να είναι το μέλλον τους. Όχι αοριστολογίες και γενικότητες. Συγκεκριμένοι και υλοποιήσιμοι στόχοι στους οποίους θα εστιάζει και θα εντάσσεται, ή τουλάχιστον δεν θα αντιτίθεται, κάθε άλλη προσπάθεια και μέτρο. Να δοθούν επιτέλους κίνητρα και να αρθούν τα εμπόδια στην επιχειρηματικότητα και την εργασία: τα εμπόδια στο κεφάλαιο, φυσικό και ανθρώπινο. Και οι δύο μορφές βρίσκονται υπό στενό περιορισμό. Μέχρι σήμερα συζητάμε χωρίς να έχουμε υλοποιήσει τα One Stop Investment Centres που θα απαλλάξουν τους επενδυτές από τις χρονοβόρες, γραφειοκρατικές και χωρίς τέλος διαδικασίες ίδρυσης και λειτουργίας μιας νέας επιχείρησης. Είμαστε από τις λιγότερο φιλικές χώρες στην υποδοχή επενδύσεων σε όλες τις διεθνείς σχετικές μελέτες: νόμοι, διατάξεις, φορολογικοί συντελεστές και ρυθμίσεις μεταβάλλονται συνεχώς και απρόβλεπτα δημιουργώντας έναν κυκεώνα εμποδίων, αποστασιοποιώντας και αποθαρρύνοντας τους επενδυτές. Στην πλευρά του άλλου παραγωγικού μας συντελεστή, του ανθρώπινου κεφαλαίου, το ποιο σημαντικό για το μέλλον του τόπου κομμάτι του, οι νέοι μας, αντιμετωπίζουν σειρά άλλων στρεβλώσεων: Είμαστε μια χώρα που αν ανατρέξει κανείς στις αγγελίες προσφοράς θέσεων εργασίας περιέργως έχει ανάγκη μόνο από «με εμπειρία τουλάχιστον δύο ετών σε ανάλογη θέση» εργαζόμενους. Κάτι τέτοιο φυσικά δεν συμβαίνει σε καμιά άλλη χώρα τις Δυτικής Ευρώπης ή στην Βόρεια Αμερική. Οι νέοι εκεί έχουν την δυνατότητα μετά ή και κατά την διάρκεια των σπουδών τους να αποκτήσουν πολύτιμη επαγγελματική εμπειρία σε μεγάλες επιχειρήσεις, τράπεζες και οργανισμούς. Οι δικοί μας νέοι, το πολύτιμο ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας είτε δεν θα έχουν ποτέ την ευκαιρία αυτή, είτε θα αναγκαστούν να την αναζητήσουν φεύγοντας στο εξωτερικό και προσφέροντας εκεί τις υπηρεσίες τους στα ποιο παραγωγικά τους χρόνια.
Επιθυμούμε λοιπόν την ανάπτυξη, χωρίς να δημιουργούμε τις κατάλληλες συνθήκες που θα την υποστηρίξουν. Οι επενδύσεις «fast-track» μένουν στα χαρτιά, καμία προσπάθεια δεν γίνεται στην κατεύθυνση απλοποίησης των διαδικασιών ίδρυσης μια νέας επιχείρησης και από την άλλη πιστεύουμε ότι το φάρμακο του Δ.Ν.Τ. για όλες τις ασθενείς οικονομίες, η μείωση των μισθών, θα μας κάνει ανταγωνιστικούς. Όμως σε μια σύγχρονη οικονομία εντάσεως κεφαλαίου όπως λέμε οι οικονομολόγοι, όπου δηλαδή το μεγαλύτερο μέρος της προστιθέμενης αξίας της παραγωγής ανάγεται στο κεφάλαιο και όχι στην εργασία, μειώσεις των μισθών ακόμα και 10%-20% θα έχουν ελάχιστη επίπτωση στις τελικές τιμές που διαμορφώνονται στις ελληνικές ολιγοπωλιακές αγορές. Η ανάπτυξη θα έρθει και είναι η μόνη μας ελπίδα για να βγούμε από την κρίση. Δεν θα έρθει όμως απρόσκλητη. Δεν θα έρθει χωρίς να έχουμε προετοιμάσει το έδαφος.
Σάββατο 18 Δεκεμβρίου 2010
Πειραματισμοί στον Ελληνικό Τιτανικό
Η οικονομία μας βρίσκεται σε οριακό σημείο. Δημόσιοι υπάλληλοι, συνταξιούχοι και τώρα και οι μισθωτοί πληρώνουν και πάλι τα λάθη των κυβερνήσεων. Αυτή τη φορά όμως τα πράγματα είναι οριακά: το πλοίο έχει γεμίσει νερά και κινδυνεύει να βυθιστεί. Σε τέτοιες κρίσιμες ώρες χρειάζονται οι κατάλληλοι και ικανοί άνθρωποι να στελεχώσουν τις θέσεις κλειδιά ώστε να πάρουν τις σωστές αποφάσεις για να υπάρξει δυνατότητα εξόδου από την κρίση χωρίς, για μια ακόμα φορά, να πάνε οι θυσίες χαμένες.

Λέκτορας Οικονομικής Ανάλυσης και Διεθνών Οικονομικών
Τμήμα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Ανάπτυξης
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2010
ΟΔΗΓΟΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΟ ΚΡΙΣΗΣ
Oι ελληνικές επιχειρήσεις κάθε μεγέθους και κλάδου έχουν να αντιμετωπίσουν πολλά και πολύπλοκα οικονομικά προβλήματα εν μέσω της κρίσης, τα οποία ανάγονται στην έλλειψη ρευστότητας η οποία αποτελεί, σύμφωνα με τον κ. Περικλή Γκόγκα, λέκτορα Οικονομικής Ανάλυσης και Διεθνών Οικονομικών στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, τον βασικότερο παράγοντα που μπορεί να τις οδηγήσει στην αποτυχία και στο... λουκέτο.
Ο ίδιος προσπαθώντας να βοηθήσει τους έλληνες επιχειρηματίες δίνει μικρές χρηστικές συμβουλές για το πώς μπορούν να οργανώσουν καλύτερα τις διαδικασίες τους, προκειμένου να αποκτήσουν την πολυπόθητη ρευστότητα.
Κατ΄ αρχάς, όπως επισημαίνει ο κ. Γκόγκας, οι επιχειρήσεις δεν εξαφανίζονται λόγω ζημιών, αλλά λόγω έλλειψης ρευστότητας ακόμη και αν είναι κερδοφόρες. Οταν δηλαδή δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους. Γι΄ αυτό θεωρείται πολύ σημαντική η κατάρτιση ενός προγράμματος ταμειακών ροών (cash flow report) που θα αποτελεί την πυξίδα για την επιβίωσή τους. Ο τρόπος είναι απλός: Χωρίζουμε ένα φύλλο χαρτί, ή ακόμη καλύτερα το excel, σε 13 στήλες και στην πρώτη στήλη γράφουμε την πηγή των εσόδων (είσπραξη τιμολογίων πελατών, δανεισμός από τράπεζα ή άλλες πηγές, επιταγές κτλ.) και στις επόμενες τα ποσά που αναμένουμε ανά μήνα. Από κάτω κάνουμε το ίδιο για τις εκροές μετρητών (πληρωμές) που προβλέπουμε να κάνουμε την ίδια περίοδο (μισθοδοσία, δόσεις δανείων, πληρωμές προμηθευτών, κάλυψη μεταχρονολογημένων επιταγών, ΙΚΑ, ΦΠΑ, Εφορία, ΔΕΗ κτλ.). Η διαφορά που θα υπάρχει κάθε μήνα δείχνει αν καλύπτονται ή όχι οι υποχρεώσεις ή αν θα πρέπει να προετοιμαστούμε έγκαιρα για να εξασφαλίσουμε μετρητά (μέσω δανεισμού, έκτακτων εισπράξεων, εκπτώσεων, προσφορών κτλ.). Η αρνητική διαφορά δείχνει τις ανάγκες σε κεφάλαιο κίνησης ανά μήνα. Επίσης προτείνεται να ιεραρχούνται οι μελλοντικές πληρωμές και να αντιστοιχούνται με αναμενόμενες εισπράξεις της ίδιας περιόδου: π.χ., με την είσπραξη των μεταχρονολογημένων επιταγών του Οκτωβρίου θα πληρωθεί η δόση του δανείου και η μισθοδοσία. Δεν θα πληρωθεί τίποτε άλλο προτού καλυφθούν αυτές οι ανάγκες. Οι λοιπές ανάγκες θα περιμένουν τις επόμενες εισπράξεις. Ετσι έχουμε πρόγραμμα που δίνει σιγουριά, αυτοπεποίθηση αλλά και αξιοπιστία προς τους πιστωτές. Δεν πληρώνουμε στην τύχη όποιον μάς ενοχλήσει πρώτος.
Μειώστε τις χρονικές φάσεις όπου απαιτείται ρευστό
Η οικονομική λειτουργία της επιχείρησης είναι ένας κύκλος ρευστών: το ρευστό που προέρχεται από τους πελάτες μετατρέπεται σε πρώτες ύλες, έπειτα σε αποθέματα, μετά σε πωλήσεις (απαιτήσεις από πελάτες) και, τέλος, πάλι σε μετρητά με την πληρωμή από τους πελάτες μας. Οσο μικρότερες χρονικά είναι οι φάσεις που δεν περιλαμβάνουν ρευστό, τόσο πιο επιτυχημένη και κερδοφόρα θα είναι η επιχείρησή μας. Ετσι, κάνουμε ό,τι μπορούμε για να μειώσουμε τη χρονική αυτή διάρκεια: Εκδίδουμε άμεσα το τιμολόγιο έπειτα από μια πώληση χωρίς να περιμένουμε μαζική έκδοση. Επικοινωνούμε και ενημερώνουμε τους πελάτες για πιθανές καθυστερήσεις πληρωμών. Αν δεν ενοχλήσετε, τότε το πιο πιθανό είναι ο πελάτης σας να πληρώσει πρώτα αυτούς που τον ενοχλούν. Παρακολουθούμε συνεχώς τους χρεώστες μας και ορίζουμε ανώτατα όρια πίστωσης στους πελάτες μας. Εχει μεγαλύτερο κόστος για την επιχείρησή μας, ιδιαίτερα σε περιόδους ύφεσης, η μη είσπραξη από ό,τι η μη πώληση σε πελάτη που έχει ξεπεράσει το πιστωτικό του όριο. Μπορεί να ορίσουμε έκπτωση για πληρωμές μετρητοίς. Θυμηθείτε ότι αν δανειζόμαστε το κεφάλαιο κίνησής μας (τη μηνιαία διαφορά ανάμεσα στις ταμειακές εισροές και εκροές όπως είδαμε στο cash flow) και πληρώνουμε ένα επιτόκιο 8% στην τράπεζα, τότε μπορούμε να προσφέρουμε ανάλογες εκπτώσεις στους πελάτες που πληρώνουν νωρίτερα. Διαπραγματευτείτε καλύτερους όρους πληρωμής και χαμηλότερες τιμές από τους προμηθευτές και τις τράπεζες. Διατηρήστε όσο το δυνατόν μικρότερα αποθέματα με καλύτερη παρακολούθηση και διαχείριση των αποθηκών και της παραγωγής. Τα αποθέματα είναι κόστος για την επιχείρηση και μειώνουν τη ρευστότητά της. Μπορείτε, για παράδειγμα, να έχετε μικρότερη αλλά ποιοτικότερη συλλογή κρασιών σε ένα εστιατόριο. Ο πελάτης αν έχει καλές επιλογές, δεν θα δυσανασχετήσει επειδή αυτές είναι λιγότερες από πριν.
Τα προσωπικά έξοδα μπορούν να περιμένουν
Βέβαια, δεν είναι και καιρός για σημαντικά προσωπικά έξοδα, όπως αγορά σπιτιού, αυτοκινήτου για προσωπική χρήση κτλ. Σε κάθε σημαντική αγορά που κάνουμε για την επιχείρησή μας πάντοτε, αλλά ιδιαίτερα τώρα εν μέσω κρίσης, πρέπει να αναρωτηθούμε αν θα προσθέσει κάτι στην επιχείρηση, αν θα δημιουργήσει πρόσθετες εισροές μετρητών. Αν όχι, τότε καλύτερα να το αφήσουμε για αργότερα όταν η οικονομία σταθεροποιηθεί.
Μην αποφεύγετε τον τραπεζίτη σας. Πολλοί επιχειρηματίες σε περιόδους δύσκολες αποφεύγουν τον τραπεζίτη τους, δεν σηκώνουν το τηλέφωνο, στέλνουν κάποιον υπάλληλο για να μην πάνε οι ίδιοι στην τράπεζα κτλ. Σε δύσκολες οικονομικές συγκυρίες όμως ο τραπεζίτης είναι το πρόσωπο που θα πρέπει να έχετε κοντά σας. Να νιώθει και αυτός ασφαλής γνωρίζοντας τι συμβαίνει στην επιχείρησή σας και τις όποιες δυσκολίες σας. Μη μειώνετε τις τιμές σας σε πελάτες που δεν είναι ευαίσθητοι ως προς την τιμή. Βρείτε τρόπους να κάνετε εκπτώσεις σε αυτούς, μόνο που η τιμή είναι η βασική συνισταμένη για την αγορά (κουπόνια, κληρώσεις κτλ.).
Διευκολύνετε τον τρόπο πληρωμής των πελατών σας: να δέχεστε όλες τις πιστωτικές κάρτες, κουπόνια, διατακτικές, πληρωμές μέσω Ιnternet, με αντικαταβολή, κτλ.
Συγκεντρώστε τα δάνειά σας. Αν έχετε ένα δάνειο για την αγορά εξοπλισμού, ένα για κεφάλαιο κίνησης και κάποιο άλλο για την αγορά μεταφορικών μέσων, συζητήστε με τον τραπεζίτη σας τη δυνατότητα συγκέντρωσης των οφειλών με κέρδος, είτε κάποιο χαμηλότερο επιτόκιο είτε μια πιο μακροχρόνια αποπληρωμή. Αν έχετε ακίνητα στη διάθεση της επιχείρησής σας μιλήστε με την τράπεζά σας για να το αξιοποιήσετε μέσω του sale-and-lease-back (πώληση και επαναμίσθωση).
Πληρώστε όπου μπορείτε με πιστωτική κάρτα. Αυτό θα δώσει μια άτοκη περίοδο ως την έκδοση του λογαριασμού που μπορεί να φτάνει σχεδόν τον ένα μήνα.
Βάλτε στο λεξιλόγιό σας τη λέξη «διαφοροποίηση»
Πελάτες
Σε δύσκολους καιρούς μη βασίζεστε σε «λίγους και καλούς» πελάτες.
Η αδυναμία πληρωμής του ενός θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στην επιβίωση της επιχείρησής σας. Βρείτε νέους πελάτες.
Προμηθευτές
Αν αφήσουμε την προμήθεια πρώτων υλών σε έναν η μερικούς μόνον προμηθευτές, είναι πιθανό να συναντήσουμε προβλήματα ανεφοδιασμού σε περίπτωση οικονομικών προβλημάτων του προμηθευτή μας. Το πρόβλημα μετακυλίεται και στην επιχείρησή μας.
Προϊόντα
Μπορεί ένα- δύο προϊόντα να είναι αρκετά σε περιόδους οικονομικής άνθησης αλλά οι γρήγορες και απρόβλεπτες μεταβολές των καταναλωτικών προτιμήσεων είναι χαρακτηριστικό περιόδων ύφεσης και μπορεί να έχει πολύ αρνητικά αποτελέσματα για την επιχείρησή μας.
Σενάρια
Δημιουργήστε σενάρια μελλοντικών εξελίξεων και μελετήστε την αντίδρασή σας σε καθένα από αυτά. Το να είμαστε προετοιμασμένοι μειώνει πολύ τον χρόνο αντίδρασης και βελτιώνει το αποτέλεσμα. Σκεφτείτε όλα όσα μπορεί να πάνε στραβά. Αν γνωρίζετε αυτά, τότε μπορείτε από τη μια πλευρά να πάρετε τα κατάλληλα μέτρα για να τα αποφύγετε, αλλά και από την άλλη δεν θα αιφνιδιαστείτε αν συμβούν, και θα μπορέσετε να αντιδράσετε άμεσα και ψύχραιμα.
Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 2010
Η Αποτυχία του Ιδιωτικού Τομέα στην Ελλάδα
Το πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι ο δημόσιος τομέας! Δεν είναι οι μισθοί στο δημόσιο πολύ υψηλοί αλλά οι αντίστοιχοι στον ιδιωτικό τομέα πολύ χαμηλοί. Αυτό φαίνεται από τα δεδομένα: οι έλληνες ιδιωτικοί υπάλληλοι εργάζονται πολύ περισσότερο από κάθε άλλον στην Ευρώπη και πληρώνονται χαμηλότερα από όλους. Όλοι μας ξέρουμε ότι ακόμα και σε πολύ μεγάλες και γνωστές επιχειρήσεις δεν πληρώνονται υπερωρίες, δεν δίνονται οι άδειες που προβλέπονται από τον νόμο, ακόμη, σε πολλές περιπτώσεις οι εργαζόμενοι πληρώνονται πολύ λιγότερο από ότι προβλέπει η σύμβασή τους.
Το πρόβλημα στην οικονομία μας είναι ο ιδιωτικός τομέας: αν αυτός λειτουργούσε αποτελεσματικά, αν ήταν παραγωγικός και ανταγωνιστικός, οι νέοι δεν θα είχαν ως στόχο τους την ασφάλεια του δημοσίου. Αναρωτηθήκαμε ποτέ γιατί στον Καναδά, στην Σουηδία, στην Γερμανία οι νέοι δεν σκέπτονται έτσι; Δεν υπάρχει λόγος για έναν μορφωμένο άνθρωπο εκεί να δουλέψει στο δημόσιο όταν οι αμοιβές στον ιδιωτικό είναι πολύ καλύτερες, υπάρχουν προοπτικές καριέρας και επαγγελματικής εξέλιξης και δυνατότητες επιλογής.
Σάββατο 29 Μαΐου 2010
Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΡΕΟΥΣ - Οι Καναδοί ψηφοφόροι και τα όνειρα των Ελλήνων πολιτών
Δευτέρα 17 Μαΐου 2010
Ποιος Φταίει για το Δημόσιο Χρέος;
Πέμπτη 15 Απριλίου 2010
ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΑ, SPREADS KAI SWAPS ΓΙΑ ΜΗ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΤΡΙΤΗ 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2010
ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΑ, SPREADS KAI SWAPS ΓΙΑ ΜΗ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
Γιατί στα χρηματοοικονομικά υπάρχει και καπνός χωρίς φωτιά;
Η δημοσιονομική κρίση
Βρισκόμαστε εδώ και μερικούς μήνες εν μέσω, της ποιο σοβαρής, δημοσιονομικής κρίσης που πέρασε η Ελλάδα μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τι ακριβώς σημαίνει όμως η διαπίστωση ότι βρισκόμαστε σε κρίση; Από πού προήλθε και γιατί εμφανίστηκε ξαφνικά μετά τις τελευταίες βουλευτικές εκλογές; Τι άλλαξε; Το πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας ξεκινά από την ύπαρξη συνεχόμενων ελλειμμάτων στον κρατικό προϋπολογισμό όλα αυτά τα χρόνια: τα έξοδα του δημοσίου για μισθούς, συντάξεις, παιδεία, υγεία, άμυνα, ξεπερνούσαν τα αντίστοιχα έσοδα από φόρους και επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όπως και στα προσωπικά μας οικονομικά, αν συμβαίνει το ίδιο σε έναν μήνα τότε την διαφορά την καλύπτουμε με δανεισμό είτε μέσω συγγενών και φίλων είτε μέσω τραπεζών με καταναλωτικά δάνεια ή πιστωτικές κάρτες. Αν αυτό όμως συνεχιστεί για πολλούς μήνες τότε το ύψος του χρέους μας θα αυξάνεται συνεχώς. Έτσι διογκώθηκε και το ελληνικό δημόσιο χρέος ξεπερνώντας πλέον τα €271 δις όταν το ΑΕΠ μας, δηλαδή το σύνολο των αγαθών και υπηρεσιών που παράγονται σε ένα έτος στη χώρα μας, είναι περίπου €240 δις και οι ανάγκες για νέο δανεισμό περίπου €30 δις για το τρέχον έτος. Αυτό σημαίνει ότι το συνολικό χρέος αντιπροσωπεύει το 113% του ΑΕΠ και οι δανειακές ανάγκες το 12.5% όταν τα δύο αυτά μεγέθη σύμφωνα με τις τους όρους του «Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης» της Ευρωπαϊκής Ένωσης έπρεπε να είναι κάτω από το 60% και 3% αντίστοιχα. Βέβαια, οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. δεν πληρούν έναν ή και τους δύο αυτούς όρους.
Ομόλογα και κίνδυνος
Οι κυβερνήσεις, σε αντίθεση με τα προσωπικά μας οικονομικά, δανείζονται σε αυτές τις περιπτώσεις μέσω έκδοσης ομολόγων. Υπάρχουν διάφορες μορφές ομολόγων αλλά οι λειτουργία τους σε ότι μας αφορά εδώ είναι η ίδια: τα ομόλογα αποτελούν μια «ομολογία» χρέους του εκδότη προς τον αγοραστή. Έτσι τα ομόλογα στην φυσική τους μορφή (χαρτί) αναγράφουν τον εκδότη του χρέους, πχ «Ελληνικό Δημόσιο», το ποσό του δανεισμού ή αλλιώς «ονομαστική αξία», και την ημερομηνία λήξης του, έστω μετά από ένα χρόνο. Ο αγοραστής του ομολόγου θα το επιστρέψει στον εκδότη κατά την ημερομηνία της λήξης για να πάρει πίσω την ονομαστική αξία που αναγράφεται σε αυτό. Για παράδειγμα, αν το ελληνικό δημόσιο θέλει να δανειστεί €1,000,000 για ένα χρόνο τότε θα εκδώσει 1000 ομόλογα ονομαστικής αξίας €1000 το καθένα. Φυσικά, αν ο αγοραστής πάρει σε ένα έτος από σήμερα €1000 από το δημόσιο θα πρέπει να αγοράσει σήμερα το ομόλογο σε μια τιμή μικρότερη των €1000 έτσι ώστε η διαφορά να αποτελεί τους τόκους που θα αποκομίσει. Αγοράζοντας το ομόλογο σήμερα με €950 και εισπράττοντας σε ένα χρόνο €1000 έχει απόδοση €50 στα €950 που επένδυσε, άρα το επιτόκιο είναι ίσο με €50/€950 = 0.0526% ή 5.26%. Βασική αρχή σε όλες τις χρηματαγορές και ειδικότερα στην δανειακή είναι ότι το επιτόκιο δανεισμού είναι ευθέως ανάλογο του κινδύνου μη αποπληρωμής του δανείου. Στα προσωπικά μας οικονομικά, όσο το ύψος του χρέους μας αυξάνεται σε σχέση με το εισόδημά μας, τόσο θα αυξάνεται και η πιθανότητα να έχουμε δυσκολία ή αδυναμία στην αποπληρωμή του. Έτσι ο κίνδυνος για την τράπεζα αυξάνεται και αυτό μετασχηματίζεται στην αύξηση του επιτοκίου μας. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τα ομόλογα. Όσο ο κίνδυνος μη αποπληρωμής για την Ελλάδα, δηλαδή ο κίνδυνος πτώχευσης, αυξάνει είτε πραγματικά, είτε επειδή –και αυτό είναι πολύ σημαντικό- έτσι πιστεύουν οι επενδυτές, τόσο τα ομόλογα των €1000 θα πωλούνται στους επενδυτές σε όλο και χαμηλότερες τιμές έτσι ώστε να αποφέρουν μεγαλύτερο τόκο ο οποίος αντικατοπτρίζει τον αυξημένο κίνδυνο, πχ €940 στο παραπάνω παράδειγμα που μεταφράζεται σε επιτόκιο 6.38%.
Το επιτόκιο δανεισμού και το «spread»
Σήμερα, το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα δεν είναι ότι δεν μπορεί να βρει τα κεφάλαια που χρειάζεται για να δανειστεί: κατά την έκδοση ομολόγων τον Φεβρουάριο όπου χρειάστηκε χρηματοδότηση αξίας €6 δις, η συνολική προσφορά ήταν περί τα €25 δις. Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι η εξεύρεση των κεφαλαίων αλλά το κόστος δανεισμού, δηλαδή τα επιτόκια που πρέπει να πληρώσει το ελληνικό δημόσιο προκειμένου να δανειστεί. Αυτά τα επιτόκια είναι πολύ μεγαλύτερα αυτών που πληρώνει, για παράδειγμα, η Γερμανική κυβέρνηση η οποία δανείζεται (ναι, και οι γερμανοί όπως και όλες σχεδόν οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν ελλειμματικό προϋπολογισμό) με 3.5% επιτόκιο. Η διαφορά ανάμεσα στο επιτόκιο δανεισμού της Ελλάδας και της Γερμανίας αποτελεί το πολύ γνωστό πλέον «spread» (στα ελληνικά περιθώριο). Σήμερα το spread είναι μεγαλύτερο του 3% και έφτασε και το 3,5% ενώ ένα χρόνο πριν ήταν στο επίπεδο του 1%. Η διαφορά είναι τεράστια για τα οικονομικά της χώρας μας. Αν το συνολικό χρέος είναι €271 δις τότε η διαφορά των 2 ποσοστιαίων μονάδων αντιπροσωπεύει μια επιβάρυνση στους συνολικούς τόκους που πρέπει να πληρώσει το ελληνικό δημόσιο περίπου €5.5 δις τον χρόνο! Αν λοιπόν το κόστος δανεισμού μας έπεφτε στο επίπεδο του 1% spread ή αλλιώς επιτόκιο 4.5% τότε θα εξοικονομούσαμε €5.5 δις τον χρόνο που θα μπορούσαν να δαπανηθούν είτε στο πρόγραμμα κρατικών επενδύσεων, στην παιδεία, υγεία, κλπ είτε φυσικά στην αποπληρωμή μέρους του συνολικού μας χρέους. Εκεί εστιάζονται και οι προσπάθειες της κυβέρνησης αυτόν τον καιρό. Ο πρωθυπουργός έχει επανειλημμένα τονίσει ότι δεν ζητάμε οικονομική βοήθεια από κανέναν, δηλαδή να μας χαριστούν χρήματα για να καλύψουμε το έλλειμμα, αλλά ζητάμε χαμηλότερα επιτόκια, κοντά δηλαδή στο 4.5% που ήταν στο παρελθόν. Αυτός είναι και ο στόχος των ενεργειών που γίνονται για την εξεύρεση κάποιας λύσης-βοήθειας από την Ε.Ε. δηλαδή η παροχή δανείου στην Ελλάδα με επιτόκιο χαμηλότερο αυτού που πληρώνουμε τώρα.
Πώς προέκυψε το πρόβλημα;
Τι συνέβη λοιπόν μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου και αυξήθηκε κατακόρυφα το spread; Όπως είδαμε, μια τέτοια αύξηση των επιτοκίων θα σημαίνει ότι η πιθανότητα μη-αποπληρωμής (default) της ελληνικής οικονομίας αυξήθηκε σημαντικά. Γιατί ξαφνικά οι αγορές πιστέψανε ότι ο κίνδυνος της ελληνικής οικονομίας αυξήθηκε τόσο πολύ; Η απάντηση είναι πολύ απλή: τους το ανακοινώσαμε εμείς! Η προηγούμενη κυβέρνηση ανακοίνωνε ένα έλλειμμα για το 2009 της τάξης του 6.7% και οι αγορές αποτιμήσανε τον σχετικό κίνδυνο και αυτός αποτυπώνονταν στο τότε επιτόκιο σύμφωνα με την θεμελιώδη σχέση κινδύνου-απόδοσης των χρηματοοικονομικών. Η νέα κυβέρνηση αμέσως μετά τον σχηματισμό της ανακοίνωσε ότι η προηγούμενη έδινε σκόπιμα λανθασμένα στοιχεία στις αγορές και στην Ε.Ε. καθώς το πραγματικό έλλειμμα ήταν 12.5% σχεδόν διπλάσιο από την προηγούμενη εκτίμηση που είχαν οι αγορές. Ήδη το 6.7% αποτελούσε σημαντική απόκλιση από τους όρους του συμφώνου σταθερότητας και ανάπτυξης που επιτάσσουν ένα μέγιστο έλλειμμα 3% ως ποσοστό του ΑΕΠ και τώρα το σχεδόν διπλάσιο και η παραδοχή της παροχής φαλκιδευμένων δημοσιονομικών στοιχείων εκτίναξαν την αβεβαιότητα και την ανησυχία των επενδυτών για το τι πραγματικά συμβαίνει στην Ελλάδα στα ύψη, συμπαρασύροντας φυσικά μαζί και το επιτόκιο δανεισμού και το spread. Παρόμοιο αποτέλεσμα είχαμε πριν πέντε χρόνια περίπου όταν η τότε νέα κυβέρνηση έκανε κάτι αντίστοιχο με την σημερινή μέσω της «δημοσιονομικής απογραφής» όπως την ονόμασε: ανακοίνωσε στις αγορές και στους εταίρους μας στην Ε.Ε. ότι τα στοιχεία για το χρέος που έδινε η προηγούμενη κυβέρνηση ήταν υποεκτιμημένα. Η ιστορία επαναλαμβάνεται προφανώς και το οικονομικό κόστος των «αποκαλύψεων» αυτών δεν το πληρώνει βέβαια καμιά κυβέρνηση αλλά οι Έλληνες φορολογούμενοι.
Πώς ακριβώς λειτουργούν και ποιοι είναι οι κερδοσκόποι;
Ο όρος που ακούμε καθημερινά πλέον στην δημοσιονομική αυτή κρίση είναι οι «κερδοσκόποι» που δρουν εναντίων της Ελλάδας δράττοντας την ευκαιρία να επωφεληθούν μέσα σε μια περίοδο αβεβαιότητας, κινδύνου και έλλειψης εμπιστοσύνης για την δημοσιονομική κατάσταση της χώρας την οποία φυσικά μόνοι μας δημιουργήσαμε. Για να καταλάβουμε ποιοι είναι και πώς δρουν οι «κερδοσκόποι» θα πρέπει πρώτα να γνωρίσουμε την δομή αυτής της αγοράς των κρατικών ομολόγων. Στην αγορά αυτή οι συμμετέχοντες μπορεί να είναι διάφορες διεθνείς και εγχώριες επενδυτικές τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρίες, αντισταθμιστές κινδύνου, συνταξιοδοτικά ταμεία και άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οι οποίοι μπορεί να είναι πολλοί αριθμητικά, αλλά κάποιοι από αυτούς έχουν ηγετική θέση στην αγορά ομολόγων λόγω μεγέθους, τεχνογνωσίας αλλά και εσωτερικής πληροφόρησης. Τα τελευταία χαρακτηριστικά είναι αυτά που οι οικονομολόγοι ονομάζουν «στρεβλώσεις της αγοράς» και είναι γενικά ανεπιθύμητες γιατί μειώνουν την κοινωνική ευημερίας. Αντί λοιπόν να μιλάμε για μια πλήρως ανταγωνιστική αγορά που αποτελεί το ιδεατό κάθε οικονομολόγου, ουσιαστικά έχουμε ένα σύστημα οργάνωσης της αγοράς που αποκαλείται «ολιγοπώλιο» και χαρακτηρίζεται από την κυριαρχία στην αγορά λίγων επιχειρήσεων οι οποίες με τις αποφάσεις τους μπορούν να επηρεάσουν όλη την αγορά. Η αγορά ομολόγων του ελληνικού δημοσίου έχει το χαρακτηριστικό ότι το μεγαλύτερο μέρος του συνολικού χρέους των €271 το έχουν αγοράσει, έχουν δηλαδή στην κατοχή τους τα αντίστοιχα ομόλογα, λίγες μόνο τράπεζες από την Γερμανία, Ελβετία, ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο, με αυτή την σειρά σημαντικότητας. Έτσι, κάθε φορά που τα επιτόκια δανεισμού της ελληνικής κυβέρνησης αυξάνουν, η Deutschebank, η Goldman Sachs και η JP Morgan κερδίζουν τα επιπλέον €5.5 δις από την αύξηση του spread μέσα σε λίγους μήνες όπως είδαμε παραπάνω. Αυτό αποτελεί φυσικά κερδοσκοπία αλλά δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει μια τράπεζα η οποία κερδίζει δανείζοντας σε ελλειμματικές οικονομικές μονάδες όπως ακριβώς ορίζει και το καταστατικό της. Δεν θα μιλούσαμε λοιπόν για τους «κακούς» κερδοσκόπους αν αυτή ήταν όλη η εικόνα και η αγορά λειτουργούσε μόνο έτσι. Το πρόβλημα ξεκινά από την δυνατότητα που έχουν οι μεγάλες διεθνείς επενδυτικές τράπεζες λόγω της ολιγοπωλιακής οργάνωσης της αγοράς, να επηρεάζουν καθοριστικά τις τιμές. Αν πχ οι Deutschebank και Goldman Sachs μετά την αγορά των ομολόγων του ελληνικού δημοσίου στην τιμή των €960 στην έκδοσή τους με ονομαστική αξία €1000 τα διακρατούσαν μέχρι την λήξη τους ένα χρόνο μετά, θα εισπράττανε €1000 έχοντας πληρώσει (δανείσει) για αυτό το ομόλογο στο ελληνικό δημόσιο €960. Τότε η συνολική τους απόδοση, το επιτόκιο δηλαδή που αντιστοιχεί, υπολογίζεται ως το κέρδος δια το ποσό που επενδύσανε και είναι €40/€960 = 0.0417 ή 4.17%. Μια εναλλακτική πιο αποδοτική στρατηγική είναι να προσπαθήσουν να κερδοσκοπήσουν εκμεταλλευόμενοι την ηγετική τους θέση στην αγορά. Μπορούν απλά να αφήσουν έντεχνα να διαρρεύσουν στην αγορά φήμες ότι η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας είναι πολύ χειρότερη από ότι γνωρίζαμε έως σήμερα, με αποτέλεσμα το τρέχον επιτόκιο του 4.17% να μην αντικατοπτρίζει τον πραγματικό κίνδυνο χρεωκοπίας της χώρας. Ταυτόχρονα, αρχίζουν και πωλούν στις διεθνείς χρηματαγορές ελληνικά ομόλογα σε τιμή κάτω των €960 στην οποία τα αγόρασαν, έστω €955. Φυσικά δεν είναι τόσος αφελείς ώστε να υποστούν τέτοιες ζημίες χωρίς λόγο. Πουλώντας τα ομόλογα σε τιμή μικρότερη αυτής που τα αγόρασαν, δείχνουν στους επενδυτές σε όλο τον κόσμο ότι οι μεγάλες τράπεζες ξεφορτώνονται τα ελληνικά ομόλογα και συνεπώς οι εικασίες και φήμες για πιθανότητα πτώχευσης της ελληνικής οικονομίας είναι πραγματικές! Οι επενδυτές τείνουν να ακολουθούν τους κολοσσούς αυτούς καθώς αυτοί έχουν την εμπειρία, αλλά και εκατοντάδες ή χιλιάδες από τους καλύτερους οικονομικούς αναλυτές να εργάζονται κάνοντας προβλέψεις και εκτιμώντας αυτά τα σενάρια. Ως συνέπεια, σημειώνονται μαζικές πωλήσεις ελληνικών ομολόγων σε όλες τις χρηματαγορές. Όπως κάθε πρωτοετής φοιτητής οικονομικών γνωρίζει, αλλά είναι και προφανές σε όλους μας, ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης μας λέει ότι όταν η ζήτηση οποιουδήποτε προϊόντος μειώνεται, τότε μειώνεται και η τιμή του. Το ίδιο συμβαίνει και με το «προϊόν» ομόλογο: η τιμή του στις αγορές θα πέσει ακόμη πιο κάτω από τα €955 και όσο οι φήμες για τον κίνδυνο χρεωκοπίας της ελληνικής οικονομίας συνεχίζουν να διαδίδονται η τιμή θα πέφτει ακόμη περισσότερο στα €950, €940, €930 που δίνουν αποδόσεις 5.26%, 6.38% και 7.53% αντίστοιχα. Στο σημείο αυτό, οι κερδοσκόποι δεν έχουν στα χέρια τους πλέον τα ελληνικά ομόλογα αλλά θα εκμεταλλευτούν την πολύ χαμηλή τιμή τους αποτέλεσμα της φήμης για κίνδυνο πτώχευσης και θα τα αγοράσουν και πάλι στην τιμή τώρα των €930 εξασφαλίζοντας αντί του αρχικού 4.17% μια σημαντικά μεγαλύτερη απόδοση ίση με 7.53%! Φυσικά, οι τραπεζικοί κολοσσοί γνωρίζουν από τις αναλύσεις των ειδικών τους καλύτερα από τον κάθε μεμονωμένο επενδυτή τον πραγματικό κίνδυνο που εμπεριέχουν τα ελληνικά ομόλογα και ότι αυτά είναι υποτιμημένα όταν πωλούνται στα €930.
Credit Default Swaps (CDS) ή αλλιώς ασφαλιστήριο ομολόγων
Μια άλλη έννοια που μπήκε στην καθημερινότητα του Έλληνα είναι και τα Credit Default Swaps (CDS) ή ανταλλαγές κινδύνου αθέτησης στα ελληνικά. Τα CDS είναι ένα χρηματοοικονομικό προϊόν που δημιουργήθηκε για πρώτη φορά πολύ πρόσφατα από την Goldman Sachs. Τα CDS λειτουργούν ως αντιστάθμιση του κινδύνου από τον δανεισμό: αν έχω αγοράσει ένα ομόλογο του ελληνικού δημοσίου και φοβάμαι πως δεν θα εισπράξω ποτέ τα €1000 της ονομαστικής του αξίας αν η ελληνική κυβέρνηση πτωχεύσει, τότε μπορώ να αγοράσω ένα CDS στο ελληνικό ομόλογο από κάποιον πωλητή CDS στον οποίο δεσμεύομαι να αποδίδω μέρος ή το σύνολο των αποδόσεων του ελληνικού ομολόγου μέχρι την λήξη του CDS. Μπορεί έτσι να χάνω ένα σημαντικό μέρος, ακόμα και το σύνολο, των αποδόσεων του ομολόγου, όμως σε περίπτωση χρεωκοπίας της ελληνικής κυβέρνησης ο πωλητής του CDS είναι υποχρεωμένος να μου πληρώσει την ονομαστική αξία του ομολόγου. Ουσιαστικά λοιπόν, το CDS αποτελεί ένα είδος ασφάλισης κατά της πιθανότητας χρεωκοπίας της ελληνικής οικονομίας για κάποιον που έχει αγοράσει ελληνικά ομόλογα, κάτι σαν την ασφάλεια κατά πυρός που κάνουμε στο σπίτι μας. Οι κερδοσκόποι όμως εκμεταλλεύονται και τα CDS για να αποκομίσουν ακόμη μεγαλύτερα οφέλη. Κατέχουν όπως είπαμε, ένα μεγάλο μέρος του ελληνικού χρέους αλλά όχι το σύνολό του ώστε να κερδοσκοπήσουν με τον τρόπο που είδαμε παραπάνω. Έτσι, ρίχνουν στην κερδοσκοπική μάχη και τα CDS: Οι αναλυτές τους έχουν ήδη υπολογίσει την πραγματική πιθανότητα χρεωκοπίας της ελληνικής οικονομίας και όσο διαδίδουν φήμες ότι η πιθανότητα είναι πολύ μεγαλύτερη, τόσο περισσότερα CDS θα πωλούν σε διεθνείς επενδυτές οι οποίοι θέλουν να προστατευτούν από τον κίνδυνο των ελληνικών ομολόγων. Με τον τρόπο αυτό τα κερδοσκοπικά έσοδα πολλαπλασιάζονται. Αυτό που κάνει ακόμη ποιο επικίνδυνο το παιχνίδι με τα CDS είναι η πρακτική της αγοράς «γυμνών» (naked) CDS, δηλαδή η δυνατότητα να αγοράσουμε ένα ασφάλιστρο κατά του κινδύνου πτώχευσης της ελληνικής οικονομίας χωρίς να έχουμε αγοράσει κανένα ελληνικό ομόλογο. Αυτό σημαίνει μια αγορά χωρίς όρια στα κέρδη για τους πωλητές των CDS. Αν η χρήση των CDS είναι το ανάλογο της ασφάλειας πυρός για το σπίτι μας τότε τα naked CDS αποτελούν το ανάλογο του να κάνω ασφάλεια πυρός για το σπίτι του γείτονα μου! Πού είναι το κακό; Στο ότι σε αυτή την περίπτωση υπάρχει ο ηθικός κίνδυνος (moral hazard) όπως λέγεται στα οικονομικά ή το κίνητρο όπως λέμε στην καθομιλουμένη, να βάλω φωτιά στο σπίτι του γείτονά μου ώστε να εισπράξω την ασφάλεια! Η νομοθεσία όμως στην ασφαλιστική αγορά, η οποία είναι αυστηρά ελεγχόμενη και ρυθμιζόμενη από τις αρχές, μου απαγορεύει την αγορά ασφάλειας για το σπίτι τρίτου, κάτι που δεν απαγορεύεται στην αγορά των naked CDS που είναι πολύ νέα και σχεδόν μη-ελεγχόμενη από τις αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ.
Οι δικές μας ευθύνες
Οι κερδοσκόποι, όπως είναι αναμενόμενο, θα κάνουν ότι είναι δυνατό για να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους καθώς κοιτούν το δικό τους συμφέρον. Αλλά από μόνοι τους δεν μπορούν εύκολα να δημιουργήσουν τέτοιες καταστάσεις στην αγορά χωρίς την δική μας βοήθεια. Οι ευκαιρίες προς εκμετάλλευση των κερδοσκόπων δίνονται από εμάς τους ίδιους: από τις κυβερνήσεις μας που με θάρρος ανακοινώνουν στις διεθνείς αγορές και στην Ε.Ε. ότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις, της άλλης παράταξης, ανακοίνωναν εσκεμμένα λανθασμένα στοιχεία γα τα δημοσιονομικά μας. Τέτοιες παραδοχές δεν πλήττουν όμως άμεσα «την άλλη παράταξη». Οι αγορές δεν ενδιαφέρονται για το ποιος έδινε τα λάθος στοιχεία, απλά ενδιαφέρονται για το γεγονός ότι η Ελλάδα έδινε λάθος στοιχεία με αποτέλεσμα η αποτίμηση του κινδύνου των ελληνικών ομολόγων να ήταν μικρότερη από ότι θα έπρεπε και αυτό το πληρώνουμε σήμερα όλοι μας με την μορφή των υψηλών επιτοκίων και spreads υποθηκεύοντας το μέλλον μας. Αν τα ελληνικά δημοσιονομικά είχαν μπει σε τάξη εδώ και δεκαετίες από όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις με στόχο το μέσο-μακροπρόθεσμο όφελος για την ελληνική οικονομία και όχι το βραχυπρόθεσμο πολιτικό ψηφοθηρικό κέρδος, τα οικονομικά μας θα ήταν καλύτερα, το δημόσιο χρέος χαμηλότερο και δεν θα υπήρχε το κίνητρο και η ουσία για μια κυβέρνηση να αναδείξει τις ανακρίβειες των δημοσιονομικών δεδομένων της προηγούμενης. Σε αυτή την περίπτωση, η όποια προσπάθεια διάδοσης φημών από τους κερδοσκόπους επικείμενης πτώχευσης της ελληνικής οικονομίας θα αντιμετωπιζότανε με δυσπιστία από τους επενδυτές και θα έπεφτε στο κενό. Τα οικονομικά και ιδιαίτερα τα χρηματοοικονομικά, καθώς βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις προσδοκίες και εκτιμήσεις των επενδυτών, αποτελούν μια φωτεινή εξαίρεση στον κανόνα: στα χρηματοοικονομικά όπου υπάρχει καπνός δεν υπάρχει απαραίτητα και φωτιά.